Ruotsissa vuokratyöfirmat kärysivät liian matalista palkoista

22.06.2011 12:59
IF Metall

Ruotsissa ammattiliitto IF Metallin Göteborgin osasto on käryttänyt vuokratyöntekijöiden mittavan huiputuksen. Sen seurauksena noin 600 vuokratyöntekijää saa nyt yhteensä 1,1 miljoonaa euroa maksamattomia palkkoja. Summa koostuu etupäässä siitä, että henkilöstöpalveluyritykset ovat rikkoneet määräystä, jonka mukaan vuokratyöntekijöille on maksettava yhtä paljon kuin muillekin työntekijöille. Suurin korvaus nousee yli 30 000 euroon.

Ammattiosasto on tarkastanut henkilöstöpalveluyritysten palkkoja muutaman viime vuoden aikana. Paraikaa selvitystyötä tehdään viidessätoista vuokratyöntekijöitä välittävässä yrityksessä.

- Moni heistä, joille ei ole maksettu työehtosopimuksen mukaan, on nuori ja vailla minkäänlaista käsitystä heihin kohdistuneesta palkkasyrjinnästä, Carina Cajander IF Metallin Göteborgin osastosta toteaa LO-Tidningenissä.

- He ovat olleet tosi iloisia työpaikan saamisesta ja 100 kruunun tuntipalkasta (11 euroa), vaikka työtovereille on maksettu 130 kruunua tunnissa.

Göteborgilaisten kokemusten kannustamana IF Metall kehottaa nyt kaikkia ammattiosastojaan tarkastamaan toiminta-alueensa vuokratyöntekijöiden palkat.

Henkilöstöpalveluyritysten liiton johtaja Henrik Bäckström sanoo olevansa tyytyväinen siihen, että virheet oikaistaan.

- Nykyään määrittelemme palkat yhdessä ay-järjestöjen kanssa. Se on hyvä kaikille osapuolille, Bäckström toteaa LO-Tidningenissä.