Norjan LO vaatii yhteistyötä elektronisen valvonnan toteutukseen

26.08.2010 15:34
Trine Lise Sundnes. Kuva: LO Norge

Norjassa työnantajat valvovat työntekijöidensä enemmistöä elektronisin laittein, mutta kaikkialla valvonnan pelisäännöistä ei ole sovittu henkilöstön kanssa. Tämä ilmenee ammatillisen keskusjärjestön LO:n teettämästä selvityksestä, jonka tutkimuslaitos Fafo toteutti.

Elektronisessa valvonnassa käytetään paikannuslaitteita, tarkkaillaan työntekijöiden jälkiä verkkosivustoissa sekä seurataan heidän sähköpostiliikennettään.

Valvonnan kohteena on 60 prosenttia työntekijöistä, Fafon aineisto osoittaa. Lähes 60 prosenttia henkilöstönsä valvontaa harjoittavista yrityksistä on laiminlyönyt lakiin perustuvan velvollisuutensa sopia valvonnasta asianomaisten työntekijöiden kanssa.

LO:n sihteeri Trine Lise Sundnes arvelee, että työnantajien yksipuolisesti toteuttama elektroninen valvonta muodostaa uhan työntekijöiden oikeuksille. Kiistatilanteissa työnantaja saattaa käyttää kokoamiaan tietoja yksittäisiä työntekijöitä vastaan. Pahimmillaan seurauksena voi olla työsuhteen päättyminen, Sundnes varoittaa.

Elektronisen valvonnan lisääminen ilman yhteisymmärrystä henkilöstön kanssa on työntekijöiden mielestä hyökkäys työpaikalla tarvittavaa luottamusta vastaan, Sundnes kiteyttää.