Israelissa laaja lakko ajaa vuokratyöntekijöiden asiaa

09.02.2012 13:00

Israelissa puoli miljoonaa työntekijää aloitti keskiviikkona lakon. Sen päämääränä on parantaa vuokratyöntekijöiden oikeuksia. Pääosa lakkolaisista työskentelee julkisella sektorilla, joka on viime vuosina lisännyt merkittävästi vuokratyövoiman käyttöä. Lakkoa johtaa ammatillinen keskusjärjestö Histadrut.

Vuokratyövoiman käyttö on erityisen mittavaa sosiaalisektorilla ja terveydenhuollossa. Näiden alojen vuokratyöntekijöiden suuri enemmistö on matalapalkkaisia naisia. Sosiaaliministeriön alaisuudessa järjestetyistä palveluista peräti 86 prosenttia on annettu yksityisyritysten hoidettavaksi.

Vuokratyövoima on tavallista myös siivous- ja vartiointialoilla. Vuokratyötä tekeville siivoojille ja vartijoille maksetaan selvästi pienempiä palkkoja kuin heidän vakituisessa työsuhteessa oleville ammattitovereilleen.

Vuokratyön pelisäännöistä sopu yksityisellä sektorilla

Lakon alettua paine kohdistui Israeliin hallitukseen, sillä Histadrut pääsi vähän ennen lakon alkua yksityisen sektorin työnantajajärjestön kanssa yhteisymmärrykseen vuokratyövoiman käytön pelisäännöistä. Sopimuksessa työnantajapuoli sitoutuu maksamaan vuokratyöntekijälle samaa palkkaa kuin vakituisessa työsuhteessa olevalle heidän tehdessä samanlaista työtä.

Histadrut pitää sopimusta merkittävänä läpimurtona. Monelle vuokratyötä tehneelle siivoojalle sopimus merkitsee siirtymistä vakituiseen työsuhteeseen.

Jerusalem Post raportoi torstaina aamulla, että Israelin hallitus on suostumassa siihen, että pieni osa vuokratyöntekijöistä vakinaistetaan ja että vuokratyötä tekevien siivoojien ja sosiaalityöntekijöiden palkkoja nostetaan.

Kesällä 2011 Israelissa sadat tuhannet ihmiset osallistuivat mielenosoituksiin, joissa yhtenä aiheena oli vuokratyövoiman poljettu asema työmarkkinoilla.