Vaatejätti avaa uuden tehtaan erottamilleen työläisille

19.11.2009 12:41
Uutisia Suomen ulkopuolelta

Vaateteollisuudessa solmittiin lauantaina maailmanlaajuisesti harvinainen ja ay-aktiiveja rohkaiseva sopimus. Alan yhdysvaltalainen suuryhtiö Russell Athletic ja kaksi hondurasilaista ay-järjestöä allekirjoittivat sopimuksen, jonka perusteella yhtiö perustaa Hondurasiin uuden tuotantolaitoksen ja ottaa takaisin töihin tammikuussa 2009 erottamansa työläiset. Russell Athletic antoi silloin potkut 1 200 työläiselle vastavetona työläisten ammatilliselle järjestäytymiselle.

Tuoreessa sopimuksessa Russell Athletic sitoutuu kunnioittamaan työntekijöiden ay-oikeuksia kaikissa yksiköissään Hondurasissa. Russell Athletic on monikansallisen Fruit of the Loom -yhtymän tytäryhtiö. Fruit of the Loom on Hondurasissa maan suurin yksityinen työnantaja. Sillä on Hondurasissa seitsemän tehdasta. Niissä työskentelee yli 10 000 henkilöä.

USAn opiskelijat työläisten tukena

Sopimuksen syntyä pohjusti hondurasilaisten kamppailun ohella mittava painostusliike Yhdysvalloissa. Merkittävä osa liikkeessä oli yliopistojen kampuksilla toimineilla opiskelija-aktiiveilla. He vaativat yliopistojen päättäjiä kyseenalaistamaan lisenssisopimuksensa Russell Athleticin kanssa, koska polkiessaan työläisten oikeuksia yhtiö rikkoi yliopistojen eettisiä toimintaohjeita.

Lisenssisopimuksissa yliopistot olivat myöntäneet Russell Athleticille luvan käyttää t-paidoissaan ja muissa vaatteissaan yliopistojen logoja. Opiskelijoiden kampanjan tuloksena yli 80 yliopistoa Yhdysvalloissa ja Kanadassa ehti perua lisenssisopimuksensa Russell Athleticin kanssa.

Kymmenisen vuotta sitten lukuisat yliopistot sisällyttivät ay-liikkeen ja opiskelija-aktiivien vaatimuksesta työntekijöiden ay-oikeudet eettisiin toimintaohjeisiinsa. Russell Athleticin tuore sopimus hondurilaisten ay-järjestöjen kanssa osoittaa, että erilaisten yhteisöjen eettisten toimintaohjeiden ei tarvitse jäädä pelkästään muodollisiksi julistuksiksi.

Yhdysvalloissa kampanjoijat vaikuttivat Russell Athleticin johtoon myös vetoamalla sen suurimpaan omistajaan, maailman rikkaimpiin miehiin kuuluvaan Warren Buffettiin. Lisäksi Yhdysvaltojen kongressissa yli 60 lainsäätäjää liittyi allekirjoituksillaan painostusliikkeeseen.

- Olemme vaikuttuneita yhdysvaltalaisten opiskelijoiden sosiaalisesta tietoisuudesta, tammikuussa 2009 erotettujen työläisten ammattiosaston puheenjohtaja Moises Alvarado totesi tiistaina New Yorkin Timesin uutisessa.

Pioneeriteko

Lauantaina allekirjoitettu sopimus aukoo uusia uria Keski-Amerikan vaatealan vientiteollisuudessa. Yksikään yhtiö ei ole aiemmin sitoutunut olemaan vaikeuttamatta ammatillista järjestäytymistä ja tunnustanut itsenäistä ay-järjestöä yhteistyökumppanikseen. Sopimuksen toteutumista tulee valvomaan tehtävään valittava valtuutettu.

Russell Athletic on luvannut perustaa työntekijöiden hyväksi sosiaalirahaston ja rahoittaa sen toimintaa mittavalla summalla.