Japanin postilaitoksen yksityistämishanke vaarantaa työpaikat ja palvelut

09.06.2005 11:38
Junichiro Koizumi

Japanissa kamppailu postilaitoksen kohtalosta on loppusuoralla. Pääministeri Junichiro Koizumi ajaa postilaitoksen jakamista neljään osaan ja niiden yksityistämistä vuoteen 2017 mennessä. Japanin parlamentti päättää asiasta lähikuukausina.

Postilaitoksen ay-järjestöt ja poliittista oppositiota johtava demokraattinen puolue vastustavat suunnitelmaa. Hanketta arvostellaan voimakkaasti myös Koizumin omassa puolueessa, maata hallitsevassa liberaalidemokraattisessa puolueessa.

Postilaitoksen jakosuunnitelmassa vakuutus-, säästö-, kuljetus- ja postipalvelut irrotettaisiin toisistaan erillisiksi organisaatioiksi. Yksityistämissuunnitelman vastustajat syyttävät sitä kymmenien tuhansien työpaikkojen ja syrjäseutujen palvelujen tuhoamisesta. Koizumin mukaan yksityistäminen johtaisi 70 000 työpaikan lopettamiseen.

Japanin postilaitoksen ay-järjestöt ovat vedonneet kansainvälisen ay-federaation UNI:n jäsenliittoihin, jotta ne tukisivat japanilaisliittojen kamppailua postilaitoksen yksityistämistä vastaan.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut Juhani Artto
juhani.artto@kaapeli.fi