Liettuan ay-keskusjärjestö valitsi puheenjohtajakseen poliisin

14.02.2005 12:01
Arturas Cerniauskas

Liettuan ay-keskusjärjestö LPSK valitsi lauantaina 12. helmikuuta pidetyssä ylimääräisessä edustajakokouksessa järjestön uudeksi puheenjohtajaksi poliisien ammattiliiton puheenjohtajana Art&#;363ras Černiauskasin. Hän on taustaltaan lakimies ja liittynyt ay-liikkeeseen vuonna 1990. Vuodesta 2000 hän on johtanut 5000-jäsenistä liittoa, johon poliisien ohella kuuluu muitakin kansallisen turvallisuuden tehtävissä työskenteleviä.

Puheenjohtajan vaihdokseen ja ylimääräiseen edustajakokoukseen jouduttiin Liettuassa varsin poikkeuksellisesta syystä. LSPK-järjestöä on pitkään johtanut maan parlamentissa sosialidemokraattiseen ryhmään lukeutuva Algirdas Sysas. Nyt kuitenkin parlamentissa säädettiin laki, jonka mukaan istuva kansanedustaja ei saa olla samaan aikaan muissa edustuksellisissa tehtävissä. Lain ensimmäiseksi soveltamiskohteeksi otettiin ay-liikkeen kansanedustajat, ja niinpä Sysas, jonka työhön ollaan laajasti muuten oltu tyytyväisiä, joutui jättämään tehtävänsä. Jatkossa on sama edessä myös maan toisen ay-keskusjärjestön ”Solidarumasin” puheenjohtajalla – Aldona Balsiené valittiin nimittäin niinikään parlamenttiin viime vaaleissa.

LPSK:n puheenjohtajuudesta käytiin tiukka kamppailu. Järjestön valtuusto oli etukäteen asettanut neljä puheenjohtaja-ehdokasta. Poliisien liiton puheenjohtajan ohella ehdolla olivat opettajien ammattijärjestön puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja, joka kuitenkin vetäytyi kokouksesta kilvasta. Neljäs valtuuston asettama ehdokas oli erään kemian teollisuuden yrityksen pääluottamusmies ja kokouksessa ehdolle asettui myös pientyöpaikkoja edustava luottamusmies. Ensimmäisen äänestyskierroksen jälkeen jäivät jäljelle poliisien liiton ja opettajien liiton puheenjohtaja lähes tasaäänin. Toisella kierroksella Artūras Černiauskas voitti opettajien Aleksas Bružasin selvästi äänin 94 – 64.

Vaalia edeltäneessä ehdokkaiden esittäytymisessä nyt valittu puheenjohtaja korosti tiimityön merkitystä ay-liikkeen johtamisessa, totesi yhteistyön sosialidemokraattien kanssa olleen hyödyllistä ay-liikkeelle, mutta sanoi, ettei siltoja muihinkaan puolueisiin saisi katkaista, koska se nykyisenkaltaisessa puolueen oppositiotilanteessa johtaa myös ay-liikkeen yhteiskunnallisen vaikuttamisen heikentymiseen. Artūras Černiauskas nosti muiden ehdokkaiden tavoin tavoitteeksi ay-liikkeen voimien yhdistämisen järjestöjä yhdistämällä, mutta ei esittänyt yhdistymiselle mitään nopeata aikataulua.