EAY vaatii EU:ta vahvistamaan lakko-oikeutta

16.11.2010 14:39
EAY:n puheenjohtaja Wanja Lundby-Wedin

Euroopan unionin on laadittava laki, joka vahvistaa työntekijöiden lakko-oikeutta suhteessa unionin alueella sovellettaviin taloudellisiin vapauksiin. Näin esittää Euroopan ammatillisen yhteisjärjestön EAY:n puheenjohtaja Wanja Lundby-Wedin, joka on myös Ruotsin ammatillisen keskusjärjestön LO:n puheenjohtaja.

Lundby-Wedin pitää vaarallisena sitä, ettei lakko-oikeuden vahvistaminen sisälly lokakuun lopulla julkistettuun asiakirjaan, jolla valmistellaan EU:n yhtenäismarkkinoiden kehittämistä. Tavoitteena on saattaa lähivuosina voimaan "yhtenäismarkkinasäädös" (Single Market Act), joka koostuu kymmenistä sisämarkkinoiden toimintaa sujuvoittavista toimenpiteistä. Ehdotukset ovat käsiteltävinä jäsenmaissa neljän kuukauden ajan.

&#;8211 Näiden neljän kuukauden jälkeen odotamme, että komissio tekee erillisen lakialoitteen lakko-oikeuden vahvistamiseksi suhteessa unionin taloudellisiin vapauksiin, Lundby-Wedin toteaa.

– Sisämarkkinat, joilla työntekijöiden ammatillisia perusoikeuksia ei kunnioiteta, eivät voi laskea eurooppalaisen ay-liikkeen tuen varaan.

Lundby-Wedinin mukaan yhtenäismarkkinoiden kehittämisaloitteen valmistelussa vallitsi laaja yhteisymmärrys siitä, että lakko-oikeuden vahvistaminen sisällytetään asiakirjaan. Se vedettiin kuitenkin viime hetkellä pois asiakirjasta, Lundby-Wedin paheksuu.

Tarve lakko-oikeuden vahvistamiseen johtuu ennen muuta siitä, että Euroopan yhteisöjen tuomioistuin (EYT) on viime vuosina ratkaissut eräitä kiistoja lakko-oikeutta nakertavalla tavalla. Nämä ratkaisut ovat koskeneet niin sanottuja Lavalin ja Viking Linen tapauksia.