Venäjällä valmistellaan työvoimaa vuokraavien yritysten kieltämistä

04.05.2011 10:13
FNPR

Lakialoite työvoimaa vuokraavien yritysten kieltämiseksi on edennyt Venäjän parlamentissa. Aloitteen takana on kaksi kansanedustajana toimivaa ay-johtajaa: suurimman ammatillisen keskusjärjestön FNPR:n varapuheenjohtaja Andrei Isajev sekä kaivos- ja metallityöläisiä organisoivan ammattiliiton MMWU:n puheenjohtaja Mikhail Tarasenko.

FNPR ja toinen ammatillinen keskusjärjestö KTR tukevat voimakkaasti lakihanketta. Järjestöt toivovat, että laki hyväksytään vielä ennen kevätistuntokauden päättymistä. FNPR ja KTR uskovat, että tehokkaasti toimeenpantuna laki rajoittaa vastuuttomien työnantajien mahdollisuuksia laiminlyödä sosiaalimaksuja ja veroja.

Myös Venäjän hallitus pitää ammattiyhdistysliikkeestä lähtöisin olevaa lakialoitetta kannatettavana. Hallitus tosin esittää pieniä muutoksia ensimmäisessä käsittelyssä olleeseen lakitekstiin. Sen sijaan suurten ja keskisuurten yritysten edustajat eivät halua työvoimaa vuokraavien yritysten toiminnalle minkäänlaisia rajoituksia.