Valko-Venäjän johdon painostus uhkaa syrjäyttää itsenäiset ay-johtajat

02.09.2002 11:05

Itsenäinen ay-liike on yhä ahtaammalla Valko-Venäjällä, hälytti viime viikolla kansainvälinen ay-federaatio IUF. Sen mukaan maan diktatorisen johdon ankara painostus johti heinäkuun puolivälissä ammatillisen keskusjärjestön FTUB:n puheenjohtajan Frants Vitkon syrjäyttämiseen. Keskusjärjestön ylimääräisessä kokouksessa hänen tilalleen valittiin Leonid Kozik, jolla ei ole ollut mitään roolia runsaan kymmenen vuoden ajan toimineessa itsenäisessä ay-liikkeessä.

IUF raportoi, että samansuuntaisia muutoksia on toteutettu myös FTUB:n aluejärjestöissä. Itsenäisestä ay-linjastaan tunnettujen luottamushenkilöiden ja ay-toimitsijoiden tilalle on valittu valtion virkamiehiä. Nyt sama kohtalo uhkaa FTUB:n suurimman jäsenliiton, maa- ja elintarviketyöläisiä organisoivan AIWU:n puheenjohtajaa Aleksander Jaroshukia järjestön hallituksen ylimääräisessä kokouksessa ensi viikon tiistaina. Jaroshuk tunnetaan rohkeasta toiminnastaan itsenäisen ay-liikkeen puolustamiseksi Valko-Venäjän presidentin Aleksander Lukashenkon ja hänen virkakoneistonsa hyökkäyksiä vastaan.