Saksassa IG Bau laajentaa vähitellen aamulla aloittamaansa rakennusalan lakkoa

17.06.2002 12:41
Saksan IG Bau lakossa.

Saksan rakennusliitto IG Bau (www.igbau.de) aloitti aamulla viideltä liittotasavallan sodanjälkeisen historian ensimmäisen kansallisen lakon. Syynä on erimielisyys palkankorotuksista. Liitto vaatii 4,5 prosentin yleiskorotusta ja tasokorotusta sekä Saksan läntisten että itäisten osavaltioiden vähimmäispalkkoihin.

Lakon aloittamisesta päätettiin jäsenäänestyksessä, johon osallistui kolmannes IG Bau jäsenistä. Äänestäneistä yli 98 prosenttia kannatti työtaisteluun ryhtymistä. Ensimmäisenä lakkopäivänä työt pysäytettiin Berliinissä, Hampurissa, Magdeburgissa ja useissa Ruhrin alueen kaupungeissa. Liiton lakkopäällikkö Dietmar Schäfersin mukaan lakkoa laajennetaan lähipäivinä, ellei painostus pehmitä työnantajien asenteita.

Saksan rakennusteollisuudessa on 900 000 työpaikkaa. Noin puolet työläisistä on liittynyt liittoon. Lakon ensi päivät näyttävät, miten järjestäytymättömät työläiset suhtautuvat IG Baun aloittamaan työtaisteluun.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut