Saksan länsiosien kemia sopi 3,3 prosentin palkankorotuksesta

23.04.2002 11:21
SAK

Saksan läntisten osavaltioiden kemiantyöläisten palkat nousevat 3,3 prosenttia. Neuvottelujen alussa ammattiliitto IG BCE vaati 5,5 prosenttia. Neuvottelijat hyväksyivät kompromissin viime viikon lopulla. Työvoimakustannukset kohoavat yhteensä 3,6 prosenttia. Sopimuskauden alkamisajankohta vaihtelee osavaltioittain maaliskuun alusta vappuun.

Vuodelta 1987 peräisin olevaa sopimusrakennetta uudistetaan, mutta se vaatii seuraavien kuukausien aikana jatkoneuvotteluja. Merkittävä uutuus nyt hyväksytyssä sopimuksessa on tulospalkkioita koskeva malli. IG BCE odottaa, että se vahvistaa työntekijöiden asemaa yritysten voitonjaossa.

Ns. 13. kuukauden palkkana on aiemmin maksettu 95 prosenttia kuukausipalkasta. Uuden sopimuksen mukaan osapuolet voivat paikallisesti sopia sitä korkeintaan 30 prosenttiyksikköä suuremmasta tai enintään 15 prosenttiyksikköä pienemmästä "joulurahasta".

Neuvottelut Saksan itäisten osavaltioiden 30 000 kemiantyöläisen työehdoista ovat pahasti kesken. Neuvottelut jatkuvat tänään. IG BCE tavoittelee idän työehtojen kohottamista lännen tasolle vuoteen 2007 mennessä. Tällä hetkellä itäisen Saksan kemiantyöläiset yltävät 84 prosenttiin maan länsiosien kollegojensa sopimusten tasosta.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut