Kiinassa Sichuanin irtisanotut öljytyöläiset liikehtivät

26.09.2002 15:36
SAK

Sichuanissa Kiinassa öljy-yhtiö COEDC:n irtisanotut työläiset aloittivat elokuun puolivälissä päivittäiset istumamielenosoitukset, joihin on osallistunut satoja työläisiä. He vaativat entiseltä työnantajaltaan työttömyyskorvauksia ja eläke-etuja. Lisäksi työpaikkansa menettäneille nuorille työläisille on järjestettävä työtä, liikehdinnän osanottajat esittävät.

China Labour Bulletinin mukaan työläiset koettavat edetä oikeusteitse vetoamalla työelämää normittaviin lakeihin. Marraskuussa 1999 työntekijät allekirjoittivat henkilökohtaiset sopimukset, joissa he luopuivat lähes kaikista oikeuksistaan siinä tapauksessa, että yritys irtisanoo heidät taloudellisten syiden vuoksi. Liikkeen aktiivien mielestä sopimukset eivät ole voimassa, koska työläiset allekirjoittivat ne työnantajan uhkailujen pakottamana.

Sichuanin oikeuksiaan puolustavat työläiset sanovat saaneensa uskoa kamppailun mahdollisuuksiin Daqingin öljytyöläisten liikehdinnästä ja järjestäytymisestä keväällä 2002.