Järjestäytymiskampanja avasi Houstonin siivoojille tien tes-neuvotteluihin

05.12.2005 15:05
SEIU - Service Employees International Union

Houstonissa Yhdysvalloissa neljän suurimman siivousyrityksen työntekijöiden enemmistö on liittynyt SEIU-ammattiliittoon. Sen seurauksena 4 700 siivoojan työnantajien on tunnustettava SEIU neuvotteluosapuoleksi ja aloitettava neuvottelut siivoojien kollektiivisesta työehtosopimuksesta.

Houstonin siivoojien järjestäytymiskampanjan tulos kuuluu Yhdysvaltojen eteläosien yksityisen sektorin ay-liikkeen parhaisiin saavutuksiin vuosikymmeniin.

Suuri osa liittoon liittyneistä on latinoperäisiä naisia. Heidän keskipalkkansa on 4,5 euroa tunnissa. Se ylittää vain täpärästi inflaation kymmenessä vuodessa pahasti nakertaman lakisääteisen vähimmäispalkan.

Muun muassa Chicagossa ja Philadelphiassa SEIU:n järjestäytymiskampanja johti jo aiemmin kollektiivisiin tes-neuvotteluihin ja siivoojien työehtojen merkittävään paranemiseen. Palkat nousivat ja työnantajat alkoivat rahoittaa siivoojien terveydenhuoltoa, mikä merkitsee Yhdysvalloissa yleisen sairausvakuutuksen puuttuessa taloudellisesti huomattavaa etua.

SEIU kohdisti järjestäytymiskampanjansa voimavaroja Houstoniin viime keväästä lähtien. Kesällä 2005 lukuisat houstonilaissiivoojat ajoivat asiaansa kymmenen päivän lakolla. Se sai laajalti tukea paikallisilta uskonnollisilta ja muilta yhteisöiltä sekä SEIU:n siivoojajäseniltä muissa kaupungeissa.

Ammattiliitto SEIU on viime vuosina kasvanut nopeasti yltäen tällä hetkellä 1,8 miljoonaan. Liitto kuuluu kesällä 2005 ammatillisesta keskusjärjestöstä AFL-CIO:sta irtaantuneisiin järjestöihin.

Katso myös

Yhdysvaltain uusi ay-keskusjärjestö panostaa vahvasti jäsenhankintaan (10.10.2005)

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut Juhani Artto
juhani.artto@kaapeli.fi