Tanskassa vireillä suurliittohanke

18.11.2002 11:58
Tanskassa vireillä suurliittohanke

Tanskassa kolme ammatillisen keskusjärjestön LO:n jäsenliittoa on ryhtynyt selvittelemään yhdistymisen etuja ja haittoja. Ne ovat Puu- ja rakennustyöläisten TIB, monialaliitto SID ja tanskalainen erikoisuus 80 000 naisen Kvindeligt Arbejderforbund KAD. Yhdistyminen johtaisi 479 000 jäsenen suurliittoon, joka edustaisi kolmasosaa LO:n jäsenkunnasta.

Osapuolet toteavat, että yhdistyminen säästäisi keskustason kustannuksia ja mahdollistaisi nykyistä parempien kenttätason palvelujen tarjoamisen jäsenille. Hyötyihin kuuluisi myös liittojen keskinäisten rajariitojen ratkeaminen. Perustason palvelujen turvaaminen on tällä hetkellä erityisen vaikeata naisten ammattiliitolle KAD:lle, koska sen jäsenmäärä supistuu ja järjestö koettaa huolehtia edunvalvonnasta usealla toimialalla. Vuonna 1901 perustettuun KAD:iin on organisoitunut työntekijöitä sekä palvelualoilta että useilta teollisuudenaloilta.

Yhdistymisen selvitystyö jatkuu vuoteen 2004. Valmistelutyön tulosten on määrä mennä silloin osapuolten liittokokousten käsittelyyn ja kussakin liitossa järjestettävään jäsenäänestykseen.