Ay-aktiivien murhaaminen lisääntyi viime vuonna

18.10.2005 00:00
VAKL:n yhteenveto ay-oikeuksien loukkauksista 2005

Kuolemaan johtaneet väkivaltaiset hyökkäykset ay-liikkeen jäseniä vastaan lisääntyivät viime vuonna. Niissä sai surmansa yhteensä 145 henkeä. Vuonna 2003 Vapaiden ammattiyhdistysten kansainvälinen liitto VAKL rekisteröi ay-aktiivien murhien määräksi 129. Sitä ennen kuolonuhrien määrä nousi kahtena vuonna peräkkäin yli 200:aan.

Vuonna 2004 selvästi synkintä oli Kolumbiassa. Siellä VAKL rekisteröi 99 ay-johtajan ja -aktiivin murhaa. Lisäksi satoja kolumbialaisia kohtaan esitettiin tappouhkauksia. Kolumbia on jo pitkään ollut ay-toimintaan osallistuville vaarallisin maa.

Tiedot ovat peräisin VAKL:n tiistaina julkaisemasta ay-oikeuksien loukkausten yhteenvedosta. Raportissa selostetaan ay-oikeuksien tilaa 136 maassa.

Ay-oikeuksia poljettiin Kolumbian ohella raskaasti muun muassa Burmassa, Kiinassa, Iranissa, Nigeriassa, Turkissa ja Zimbabwessa. Euroopassa karkealla tavalla useimmista muista yhä erottui Valko-Venäjä, jonka diktatorinen hallinto jätti olemattomasti tilaa itsenäiselle ay-toiminnalle. Kiinassa viranomaiset jatkoivat vapaan ay-toiminnan estämistä vielä jyrkemmin. Työläisiä puolustaneita aktiiveja tuomittiin vuosiksi vankilaan.

Ay-toiminnan vuoksi pidätettyjen määrä kohosi suurimmaksi Aasiassa. Siihen alistettiin runsaat 1 600 henkeä. Myös kidutus oli tavallisinta Aasian maissa. Yli 400 ay-aktiivia joutui kärsimään vallanpitäjien harjoittamasta kidutuksesta.

Monessa maassa työnantajat erottivat joukkomittaisesti työntekijöitä, jotka osallistuivat aktiivisesti työtaisteluihin ja edistivät ammatillista järjestäytymistä. Erityisen ahtaalla ja oikeudettomia työntekijät olivat kehitysmaiden kymmenillä vapaatuotantovyöhykkeillä.

Yli 300-sivuisen raportin englannin-, ranskan-, espanjan- ja saksankieliset versiot löytyvät osoitteesta www.icftu.org/survey2005.asp.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut Juhani Artto
juhani.artto@kaapeli.fi