John Sweeney vakuuttaa ay-liikkeen tukea maan johdolle kansakunnan kriisin hetkellä

14.09.2001 09:27

Yhdysvaltojen ammatillisen keskusjärjestön AFL-CIO:n puheenjohtaja John Sweeney ilmaisi heti Yhdysvaltoja vastaan suuntautuneen terroristihyökkäyksen jälkeen ay-liikkeen järkytyksen ja vihan tapahtuneesta. Puhelinkeskustelussa hän vakuutti presidentti George Bushille, että järjestäytyneet työntekijät tekevät kaikkensa pelastustöissä ja että ay-liike tukee maan johtoa kansakunnan kriisin hetkellä.

Kannanotossaan Sweeney korostaa tarvetta torjua tunteidenpurkauksia kohdistumasta Yhdysvalloissa asuviin arabeihin. Hän sanoi, että terroristien hyökkäys ei horjuta ay-liikkeen sitoutumista vapauden ja inhimillisyyden arvoihin.

Uhrien joukossa monen ammattiliiton jäseniä

Ammattiliittojen selvityksen mukaan terroristihyökkäyksessä tuhoutuneissa rakennuksissa työskenteli kohtalokkaalla hetkellä yli tuhat ammatillisesti järjestäytynyttä työntekijää. Heihin lukeutui 106. ja 107. kerroksessa sijainneen ravintolan työntekijöitä sekä satoja rakennusten kunnossapidon työläisiä, kuten sähköasentajia, siivoojia ja hissinkäyttäjiä. Myös toimistoissa työskennelleiden joukossa oli runsaasti järjestäytyneitä työntekijöitä.

Osa heistä kuoli iskuissa, osa loukkaantui ja moni on yhä kateissa.

Ay-järjestöt heti mukaan pelastus- ja avustustöihin

Paikalliset ay-järjestöt organisoivat heti iskujen tapahduttua jäseniään pelastus- ja avustustöihin. Keskusjärjestö AFL-CIO ja moni ammattiliitto käyttää hätäapurahastojaan uhrien auttamiseen. Järjestöt ovat myös kehottaneet jäseniään luovuttamaan verta.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut
.