Yli 12 miljoonaa ihmistä tekee pakkotyötä

05.09.2007 12:21
SAK
Burmalaisia pakkotyöläisiä. Kuva: VAKL (nyk. ITUC)

Pakkotyö on kielletty Kansainvälisen työjärjestön ILO:n sopimuksessa numero 29, mutta kansainvälinen yhteisö ei ole kyennyt lopettamaan pakkotyötä. Tällä hetkellä se on vähintään 12,3 miljoonan ihmisen kohtalo, ay-liikkeen maailmanjärjestö ITUC arvioi. Järjestön mukaan lähes neljännes pakkotyötä tekevistä on ihmiskaupan uhreja.

Pakkotyössä ihmistä alistetaan sekä ruumiillisesti että henkisesti. Pakkotyön tekijät elävät epäinhimillisissä olosuhteissa maksaakseen työnantajilleen velkansa. Kotitalouksissa pakkotyötä tekevien heikkoa asemaa väärinkäytetään raskaasti. Pakkotyö muistuttaa usein orjuutta, ITUC toteaa.

Järjestö huomauttaa, että pakkotyötä teetetään myös valtiollisissa hankkeissa. Kenraalien hallitsema Burma tarjoaa siitä ajankohtaisen esimerkin.

Tehostaakseen ay-liikkeen toimintaa pakkotyötä vastaan ITUC järjestää 9.-11. syyskuuta Malesiassa kansainvälisen konferenssin. Yhteistyökumppaneina toimivat Kansainvälisen työjärjestön ILO:n pakkotyötä vastaan toimivat elimet sekä kansainväliset ay-federaatiot.

- Useimmilla ay-järjestöillä on lasten työntekoa, siirto- ja kotitaloustyöläisiä sekä seksuaaliseen riistoon liittyvää ihmiskauppaa koskevat toimintaohjelmat ja strategiat, ITUC:n pääsihteeri Guy Ryder toteaa. - Niiden suhde pakkotyöhön on kuitenkin usein jäänyt epäselväksi.

Malesian konferenssi tulee laatimaan kansainväliselle ay-liikkeelle laaja-alaisen ja realistisen toimintaohjelman pakkotyötä ja ihmiskauppaa vastaan, Ryder sanoo konferenssin aattona.