Saksan DGB kannattaa rikkaiden verotuksen kiristämistä

28.12.2011 14:24
DGB:n puheenjohtaja Michael Sommer. Kuva: DGB

- Emme ole nyt keskellä velkakriisiä, vaan podemme valtion tulojen kriisiä, Saksan ammatillisen keskusjärjestön DGB:n puheenjohtaja Michael Sommer toteaa äskettäisessä Bild am Sonntag -lehden haastattelussaan. Hänen mukaansa valtion tulojen kriisi on seurausta verotuksen pitkään jatkuneesta lieventämisestä.

Valtion verokertymä olisi tänä vuonna 50 miljardia euroa toteutunutta suurempi, jos veroja olisi kerätty vuoden 2000 verolakien perusteella, Sommer muistuttaa.

- Siinä tapauksessa valtion velkaa ei olisi tarvinnut lainkaan kasvattaa.

Sommer ehdottaa haastattelussa vauraan väestönosan verotuksen kiristämistä muun muassa omaisuusveron ja rikkaiden erityisen tuloveron muodossa. Perintöveroa voitaisiin Sommerin mielestä koventaa ja rahoituslaitosten välisille varainsiirroille pitäisi määrätä transaktiovero. Myös pääomatuloihin kohdistuvaa lähdeveroa on syytä nostaa.

Tavoitteena 8,50 euron vähimmäistuntipalkka

DGB:n puheenjohtaja suhtautuu toiveikkaasti mahdollisuuksiin saada lähivuosina voimaan kaikkia aloja velvoittava vähimmäispalkkamääräys. Johtava hallituspuolue CDU asettui hiljattain kannattamaan sitä niin, että vähimmäispalkan tasosta ei päätettäisi liittopäivillä vaan työmarkkinajärjestöjen muodostamassa komissiossa. Sommer ei torju vähimmäispalkan määräämistä CDU:n ehdottamalla menettelyllä, kunhan se johtaa kaikkia palkansaajia koskevan vähimmäispalkan säätämiseen.

DGB tavoittelee 8,50 euron vähimmäistuntipalkkaa. Järjestö on laskenut, että sen toteutuminen lisäisi pienipalkkaisten vuosituloja 14 miljardia euroa. Se merkitsisi hyvää piristysruisketta Saksan taloudelle, Sommer korostaa. Matalimpia palkkoja maksavilla palvelualoilla palkankorotuksia voitaisiin kompensoida nostamalla palvelujen hintoja.