Viron ay-liike ylsi torjuntavoittoon parlamentissa

13.12.2006 08:09
Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta

Viron ay-liike kykeni viikko sitten torjumaan luottamusmiesten asemaa heikentävät lakiesitykset. Parlamentti omaksui luottamusmiesten asemaa koskevan lain toisessa käsittelyssä ay-liikkeen ehdotukset.

Alkuperäisillä lakiesityksillä luottamusmiesten työsuhdeturva pyrittiin romuttamaan. Myös luottamusmiesten oikeutta saada informaatiota ja tulla kuulluksi oli tarkoitus olennaisesti rajoittaa. Toisen käsittelyn läpäisseessä versiossa luottamusmiehet määritellään &#;8221työntekijöiden edustajiksi”, joilla on oikeus saada tietoa kaikista työntekijöitä ja koko työpaikkaa koskevista asioista.

Lisäksi luottamusmiesten syrjintä kielletään ja luottamusmiehet voivat hoitaa luottamusmiehen tehtäviään palkallisella työajalla.

Toisessa käsittelyssä hyväksyttyihin pykäliin ei voida enää tehdä muutoksia kolmannessa käsittelyssä, joka on ohjelmoitu tälle päivälle. Lain on määrä tulla voimaan 1. helmikuuta 2007.

Ammatillisen keskusjärjestön EAKL:n puheenjohtaja Harri Taliga on tyytyväinen lakihankkeen lopputulokseen, vaikka se ei kaikissa yksityiskohdissaan vastaakaan ammattiliittojen näkemyksiä. Uusi laki on sopusoinnussa Kansainvälisen työjärjestön ILO:n linjausten kanssa.

Viron ay-liike sai kamppailussaan lakiuudistuksen sisällöstä tukea muun muassa ILO:n asiantuntijalausunnoista sekä Pohjoismaiden Teollisuustyöntekijät (IN) -järjestöltä. Sen pääsihteeri Jyrki Raina pitää kamppailun tulosta merkittävänä voittona Viron ay-liikkeelle.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta on toimittanut Juhani Artto
juhani.artto@kaapeli.fi