Tammikuun lyhyet

31.01.2007 16:12
SAK

Guatemalalaisen ay-johtajan Pedro Zamoran murha on herättänyt vastalauseita ympäri maailmaa. Kannanotoissa Guatemalan johtoa vaaditaan puolustamaan guatemalalaisten ay-aktiivien turvallisuutta. &#;8211 ITF 30.01.2007 (englanniksi)

Norjan ammatillisen keskusjärjestön LO:n johtaja Gerd-Liv Valla on saanut kirjeitse tappouhkauksen. Kirjeen sisältö osoittaa, että sen lähettäjällä on runsaasti tietoa Vallasta. Poliisi suhtautuu Vallalle ja usealle tiedotusvälineelle lähetettyyn kirjeeseen vakavasti. - Aftenposten 24.01.2007 (englanniksi)

Saksan ammatillisen keskusjärjestön DGB:n kahdeksalla jäsenliitolla oli vuoden 2006 lopussa 6,59 miljoonaa jäsentä. Se oli 193 000 jäsentä vähemmän kuin vuotta aiemmin. Vuonna 2004 jäsenmäärä laski 350 000 jäsenellä, vuonna 2005 yli 230 000 jäsenellä. – DGB 23.01.2007 (saksaksi)

Guatemalassa kuljetustyöläisten ay-johtaja Pedro Zamora murhattiin kotiovellaan 15. tammikuuta. Useat muut ay-johtajat ovat saaneet samanlaisia tappouhkauksia kuin Zamora ennen kuolemaansa. Kuljetustyöläisten kansainvälinen federaatio ITF on käynnistänyt kampanjan Guatemalan ay-aktiivien suojelemiseksi. - ITF 19.01.2007 (englanniksi)

Vietnamin viranomaiset koettavat pidätyksin tukahduttaa työläisaktiivien yritykset muodostaa itsenäistä ay-liikettä. Asiasta raportoi Vietnamin ulkopuolella perustettu Vietnamin työläisten puolustuskomitea. - CPVW 19.01.2007 (englanniksi)

Intiassa 250 000 juuttityöläistä on aloittanut lakon 14-kohtaisen vaatimusohjelmansa puolesta. Lakko on keskeyttänyt lähes kaikkien juuttia jalostavien tuotantolaitosten toiminnan. - DailyIndia.com 05.01.2007 (englanniksi)

Yhdysvalloissa järjestäytymiskampanjoihin osallistuvat ay-aktiivit ovat suuressa vaarassa saada työpaikaltaan potkut. Mielivaltaisten erottamisten riski on kasvanut, yhdysvaltalaisen tutkimuslaitoksen selvitys osoittaa. - CEPR 04.01.2007 (englanniksi)

Nobel-palkittu taloustieteilijä Joseph Stiglitz ylisti Ruotsin yhteiskuntamallia puhuessaan ay-liikkeen LO-talossa Tukholmassa. Hän korosti, että toimiva turvaverkosto rohkaisee ihmisiä kohtaamaan muutoksia, joihin globalisaatio kansalaisia haastaa. - LO 04.01.2007 (ruotsiksi)

Kyproksen ay-liike on tyytymätön EU:n uusien jäsenmaiden Bulgarian ja Romanian työvoiman vapaaseen pääsyyn Kyproksen työmarkkinoille. Kyproksessa työskentelevien romanialaisten ja bulgarialaisten määrän arvioidaan kaksinkertaistuvan tänä vuonna ja nousevan 10 000:een. - Focus 02.01.2007 (englanniksi)