Saksan DGB pitää ydinvoiman riskejä liian suurina

16.08.2006 12:24
SAK

Saksassa ammatillinen keskusjärjestö DGB ei pidä ydinvoimaa käyttökelpoisena vaihtoehtona maan tulevaisuuden energiaratkaisuissa. Kannanotto sisältyy DGB:n ja Saksan teollisuuden kattojärjestön BDI:n keskiviikkona julkaisemaan yhteiseen energiapoliittiseen asiakirjaan. Sen mukaan DGB ja BDI ovat yksimielisiä energiapolitiikan monesta muusta keskeisestä asiasta.

Järjestöt korostavat tarvetta lisätä energiatehokkuutta ja taata energian toimitusvarmuus. Keskipitkällä aikavälillä se vaatii eri energialähteiden monipuolista hyödyntämistä niin, että kokonaisuuteen sisältyy myös kivihiilen käyttöä. Kivihiilen käyttö lieventää tuontiriippuvuutta ja on merkittävä työllistäjä. DGB ja BDI ohittavat vähin maininnoin hiilen poltosta syntyvät päästöt, jotka kiihdyttävät ilmastonmuutosta. Asiakirjan mukaan järjestöjen yhteisenä tavoitteena on ilmastonmuutoksen hillitseminen.

DGB ja BDI kannattavat kehitystä, jossa pitkään hyödynnettyjä energialähteitä korvataan kasvavassa määrin uusiutuvilla energialähteillä. Se vähentää tuontiriippuvuutta sekä on hyväksi toimitusvarmuudelle ja työllisyydelle. Uusiutuvien energialähteiden on oltava 25 vuoden kuluttua koko energiayhtälön "kantava osa", kannanotossa visioidaan.

Järjestöt pitävät tärkeänä Euroopan maiden rajat ylittävän sähkö- ja kaasukaupan laajentamista. DGB ja BDI uskovat, että se vakauttaa sähkö- ja kaasumarkkinoita. Järjestöt kehottavat Saksan hallitusta ajamaan energiantuotantoa koskevien vero- ja ympäristönsuojeluratkaisujen yhtenäistämistä EU-alueella.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta on toimittanut Juhani Artto
juhani.artto@kaapeli.fi