Saksan ay-liikkeen ulottuvilla on miljoonia uusia jäseniä

22.05.2008 11:19
DGB:n puheenjohtaja Michael Sommer. Kuva: DGB

Saksan ay-liikkeellä on hyvät mahdollisuudet hankkia jopa miljoonia uusia jäseniä, tuore tutkimus osoittaa. Sen mukaan peräti kuusi miljoonaa järjestäytymätöntä palkansaajaa tuntee vetovoimaa ay-liikkeeseen. Heidän joukossaan on erityisen paljon nuoria naisia ja osa-aikatyöntekijöitä.

Moni ay-liikkeeseen myönteisesti suhtautuva on pysynyt ay-järjestöjen ulkopuolella sen vuoksi, ettei heidän työpaikoillaan ole toimivaa ay-organisaatiota. Ammatillisen keskusjärjestön DGB:n puheenjohtajan Michael Sommerin mukaan tämä on järjestäytymättömyyden keskeinen syy. Selvitys osoittaa, että ammattiliitoilla on suuret mahdollisuudet pärjätä tulevaisuudessa, kunhan työpaikkatoimintaa voimistetaan jo tehtyjen johtopäätösten mukaisesti, Sommer korostaa.

Kasvunäkymien rinnalla tutkimus paljastaa myös vaaroja. Lähes neljännes ammattiliittojen jäsenistä ei koe jäsenyyttään kovin tärkeäksi.

Korkeimmalle palkansaajat arvostavat ay-liikkeessä sen työehtosopimustoiminnan. Hyvät arvosanat ammattiliitot saavat myös toiminnastaan työsuhdeturvan hyväksi. Saksan itäisissä osissa työskentelevät odottavat, että ay-liike hankkii itselleen nykyistä enemmän poliittista vaikutusvaltaa.

Tutkimus tehtiin DGB:n toimeksiannosta. Otos koostui 5 000 palkansaajasta.