Ruotsissa työttömyyspäiväraha on jäänyt pahasti jälkeen palkkakehityksestä

03.09.2010 11:01
SAK
Kuva: Ville Juurikkala

Ruotsissa kuilu ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan ja teollisuustyöläisten palkkojen välillä on vuodesta 2002 lähtien kasvanut taukoamatta. Korvausta korotettiin viimeksi vuonna 2002, ja vuoden 2007 alusta lähtien ensimmäiseltä sadalta päivältä ei ole enää maksettu korotettua päivärahaa. Työttömyyskassan jäsenillä oli ollut siihen oikeus 1. heinäkuuta 2001 lähtien.

Kuilu alkoi levetä vuonna 1993. Eduskunta lopetti silloin työttömyyspäivärahan indeksisidonnaisuuden ja laski hieman korvauksen tasoa. Päätöksen jälkeen päivärahaa on lihotettu ainoastaan vuosina 1997 ja 2002.

Ero teollisuustyöläisten palkkojen ja ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan välillä oli pienimmillään 1980-luvun jälkipuoliskolla ja 1990-luvun alkuvuosina. Keskipalkat ylittivät silloin noin viidenneksellä työttömien työttömyyskassasta saamat korvaukset. Tällä hetkellä teollisuustyöläinen ansaitsee ennen verotusta keskimäärin 67 prosenttia enemmän kuin ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa saava työtön, teollisuuden ammattiliittojen julkaisun Dagens Arbeten selvitys osoittaa.

Työttömyyspäiväraha on nyt ennen veroa enimmillään 14 960 kruunua (1 609 euroa) kuukaudessa. Jos indeksoinnista ei olisi luovuttu, maksimikorvaus olisi 23 000 kruunua (2 473 euroa) kuukaudessa.