Ruotsin teollisuuden uudet työehtosopimukset parantavat irtisanottujen oikeuksia

29.03.2010 10:59
IF Metallin sopimuskierroskuvitusta.

Ruotsin metalli- ja kemianteollisuuden tes-neuvotteluissa syntyi perjantaina viisi neuvottelutulosta. Ne vahvistavat irtisanottujen oikeutta päästä takaisin entisen työnantajan palvelukseen. Irtisanomisen jälkeen työnantaja ei voi puoleen vuoteen palkata vuokratyövoimaa irtisanotut ohittaen.

Työnantajalla on kuitenkin lupa poiketa tästä määräyksestä korkeintaan 30 päivää kestävän työvoimatarpeen tyydyttämiseksi. Työnantaja voi myös turvautua vuokratyövoimaan "tuotannon varmistamiseksi", jos työnantaja on jo ennen sitä saattanut irtisanottujen takaisinoton vireille.

Lisäksi työnantajalla on oikeus olla noudattamatta takaisinottojärjestystä irtisanottujen kolmanneksen osalta. Muissa tapauksissa työnantajan on maksettava takaisinottojärjestyksen rikkomisesta kärsiville työntekijöille kolmen kuukauden palkkaa vastaava korvaus.

Irtisanottujen oikeuksien parantaminen on tärkeällä sijalla kaikkien teollisuusliittojen tavoitteissa. Paperityöläisten liiton Pappersin työehtosihteeri Matts Jutterström kommentoi ay-julkaisu Dagens Arbetessa IF Metallin sopimuksia kriittisesti. Hänen mielestään kompromissi jättää liikaa tilaa irtisanottujen oikeuksien polkemiselle.

Lain mukaan työnantajan on annettava yhdeksän kuukauden ajan etusija irtisanotuille, jos irtisanomisten jälkeen ilmenee uutta työvoiman tarvetta. Viime aikoina työnantajat ovat kiertäneet lakia palkkaamalla irtisanottujen sijaan vuokratyövoimaa ja väittämällä, että työvoiman tarve on tilapäistä.

Palkankorotukset yhteensä 3,2 prosenttia

Perjantaina syntyneen viiden neuvottelutuloksen mukaan palkkoja korotetaan 0,9 prosenttia 1. kesäkuuta 2010 ja 2,3 prosenttia vuotta myöhemmin. Sopimuskausi on 22 kuukautta. Konepajateollisuudessa korotus merkitsee keskimäärin 742 kruunun (76 euron) nousua kuukaudessa. Pienimmän parannuksen on oltava vähintään 392 kruunua (40 euroa) kuukaudessa. Työnantajat tavoittelivat vielä neuvottelujen loppusuoralla palkkojen jäädyttämistä.

IF Metallin uusien sopimusten piirissä on lähes 160 000 työntekijää, kunhan osapuolten päättävät elimet ovat ne hyväksyneet. Kaivosteollisuuden neuvottelut ovat loppusuoralla. Paperi-, puu- ja elintarviketeollisuuden sopimusneuvottelut jatkuvat näinä päivinä.

Ennen IF Metallia neuvottelutuloksiin ylsivät teollisuuden toimihenkilöitä edustavat liitot. Niiden ratkaisut nostavat palkkoja 2,6 prosenttia 18 kuukaudessa. Kruunuissa toimihenkilöiden korotukset ovat suurempia kuin työntekijöiden.

IF Metallin uudet sopimukset pidentävät vanhempainloman neljästä kuukaudesta viiteen yli kaksi vuotta yrityksen palveluksessa olleille.