Ruotsin LO asetti ehdon EU:n perussopimuksen hyväksymiselle

05.06.2008 09:31
LO:n kongressin teemana oli maailman paras työpaikka

Ruotsin eduskunnan ei pidä hyväksyä EU:n perussopimusta (Lissabonin sopimus) ennen kuin päättäjille on luovutettu selvitys EY:n tuomioistuimen ratkaisusta ns. Lavalin tapauksessa. Tämä linjaus sisältyy ammatillisen keskusjärjestön LO:n keskiviikkona päättyneen kongressin kannanottoon, jossa järjestö määrittelee tehtävänsä Ruotsin työmarkkinajärjestelmän puolustamisessa.

EY:n tuomioistuimen joulun 2007 edellä tekemä päätös Lavalin tapauksessa oli takaisku Ruotsin ay-liikkeelle, koska tuomioistuimen päätöksen mukaan ulkomainen yritys voi soveltaa Ruotsissa ruotsalaisia työehtosopimuksia heikompia työehtoja.

LO ei kuitenkaan tingi periaatteesta, jonka mukaan ulkomaisten yritysten on Ruotsissa toimiessaan kunnioitettava ruotsalaisia työehtosopimuksia. Tämän varmistamiseksi Ruotsin on muutettava lähetettyjä työntekijöitä koskevaa lakiaan, LO toteaa.

Lisäksi LO vaatii, että työntekijöiden oikeus tavoitella kollektiivisia työehtosopimuksia työtaistelun avulla on taattava EU:ssa.