Nestléä vaaditaan julkistamaan palmuöljynsä alkuperä

27.04.2006 09:00
SAK
Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta

Nestlén eurooppalainen yritysneuvosto (EWC) vaatii yhtiötä antamaan julkisuuteen tiedot käyttämänsä palmuöljyn alkuperästä. Nestlén on myös sallittava asian puolueeton tarkastus, Nestlén EWC esittää. Aiemmin samat vaatimukset on esittänyt Unileverin EWC.

Tiukkauksen syyt löytyvät Indonesiasta, jossa maailman suurin palmuöljyn tuottaja Musim Mas on polkenut vakavasti työntekijöidensä ja heidän perheenjäsentensä ay- ja ihmisoikeuksia. Satoja järjestäytyneitä työntekijöitä on erotettu ja korvattu rikkureilla. Lisäksi työpaikkansa menettäneiden perheet on häädetty asevoimin yhtiön omistamista asnnoista ja lapset palmutarhojen kouluista.

Oikeuksiaan puolustavien työläisten kuusi johtajaa on tuomittu 14 &#;8211 24 kuukauden vankeusrangaistuksiin. Elintarviketyöläisten kansainvälisen federaation IUF:n mukaan tuomiot ovat mielivaltaisia ja johtuvat yksinomaisesti tuomittujen ay-toiminnasta.

Nestlén EWC pitää mahdollisena, että Nestlé käyttää tuotteissaan Musim Masin palmuöljyä. Nestlén EWC:n puheenjohtaja Jörg Lindner toteaa kirjeessään Nestlén toimitusjohtajalle Peter Brabeckille, että yhtiön on oman maineensa suojelemiseksi pitäydyttävä Musim Masin palmuöljyn käytöstä ja julkistettava ostamansa palmuöljyn toimittajat.

Uutisia Suomen ulkopuolelta toimittaa Juhani Artto