Meksiko on säätämässä ay-oikeuksia polkevaa lakia

22.03.2011 10:59
IF Metall

Meksikon vallanpitäjät aikovat heikentää lainuudistuksella palkansaajien ja itsenäisten ay-järjestöjen asemaa, joka on nykyisinkin tukala. Lakiesitys on tarkoitus käsitellä kiireellisenä asiana, Kansainvälinen Metallityöväen Liitto IMF raportoi.

Jos esitys toteutuu, työnantaja voi asettaa yksilölliset työsopimukset kollektiivisten työehtosopimusten edelle. Esitys ei puuttuisi työmarkkinoiden valtavirtaa edustavaan "suojelusopimusten" järjestelmään, jossa yritysten alaisuudessa toimivat ay-järjestöt solmivat työntekijöiden nimissä työehtosopimuksia.

Lakiesityksen mukaan työntekijät voisivat järjestäytyä yrityskohtaisiin ay-järjestöihin, mutta ne eivät voisi muodostaa toimialoittaisia kansallisia ammattiliittoja. Ehdotus on ristiriidassa työelämän kansainvälisten sopimusten ja Meksikon perustuslain kanssa

Uudistuksen on määrä laajentaa työnantajan oikeuksia käyttää alihankintaa ja heikentää työntekijöiden työsuhdeturvaa. Niin ikään työnantajan oikeus päättää yksipuolisesti työajoista laajenisi ja yritykset voisivat päivittäin muutella työaikoja tarpeidensa mukaan.

Kansainvälinen Metallityöväen Liitto IMF vastustaa Meksikon vallanpitäjien havittelemaa lainuudistusta ja neuvottelee paraikaa vastatoimista yhteistyökumppaniensa kanssa Meksikon ay-liikkeessä. IMF vetoaa jäsenliittoihinsa ja koko kansainväliseen ay-liikkeeseen solidaarisuuden osoittamiseksi Meksikon palkansaajille ja lainuudistusta vastustaville ay-järjestöille.