LO sopi EMU-jäsenyyden vaatimasta finanssipolitiikasta

20.08.2003 16:23
LO sopi EMU-jäsenyyden vaatimasta finanssipolitiikasta.

Ammatillinen keskusjärjestö LO suhtautuu neutraalisti syyskuun 14. päivän kansanäänestykseen Ruotsin EMU-jäsenyydestä. Järjestö on kuitenkin päässyt yhteisymmärrykseen maata hallitsevan sosialidemokraattisen puolueen kanssa finanssipolitiikasta, jota noudatetaan, mikäli Ruotsi liittyy Euroopan talous- ja rahaliittoon.

Valtion tuloja ja menoja koskevia päätöksiä on käytettävä tähänastista enemmän talouden suhdanteiden tasoittamiseen, LO ja sosialidemokraattinen puolue korostavat. Korkeasuhdanteen aikana valtion ylijäämä on nostettava 2,5 prosenttiin bruttokansantulosta. Järjestöt toteavat, että ylijäämää on lisättävä siinäkin tapauksessa, että Ruotsi pysyy EMU-alueen ulkopuolella.

Valtion budjetissa on oltava erityinen työllisyysmarginaali, jonka turvin matalasuhdanteessa voidaan torjua työttömyyttä koulutuksella ja varmistaa työttömien toimeentulo.

LO ja sosialidemokraatit sopivat, että hallituksen ja eduskunnan on voitava ripeästi hillitä matalasuhdannetta muuttamalla esimerkiksi liikevaihtoveroa, työnantajien sosiaaliturvamaksuja sekä tuloverotusta.

Kunnille on puolestaan luotava mahdollisuus tähänastista tasaisempaa tulokehitykseen, jotta niillä on varaa huolehtia heikossakin taloussuhdanteessa vastuullaan olevasta koulutuksesta, terveydenhoidosta ja hoivasektorista.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut