Digitalisoinnin vaikutukset on arvioitava läpikotaisin

Kansainvälisen työjärjestö ILOn tulisi arvioida perin pohjin, miten digitalisointi ja teknologian muutokset vaikuttavat tulevaisuudessa työntekijöiden oloihin, tähdentää SAK:n kansainvälisten asioiden päällikkö Katja Lehto-Komulainen.
05.06.2015 15:11
SAK:n kansainvälisten asioiden päällikkö Katja Lehto-Komulainen ILOn työkonferenssissa Genevessä.

Hän kommentoi puheessaan ILOn pääjohtajan Guy Ryderin The Future of Work of Centenary Initiative -raporttia järjestön kansainvälisessä työkonferenssissa Genevessä perjantaina. Raportti osoittaa, että on välttämätöntä valmistautua uusiin muutoksiin, joita ovat ilmastonmuutos, väestökehitys ja digitalisoituminen.

Teknologisista muutoksista voi koitua arvaamattomia seurauksia, painottaa Lehto-Komulainen. Hän muistuttaa vahvojen työoikeutta ja työoloa koskevien standardien tärkeydestä myös muutosten aikana.

– Meidän pitäisi tehdä kaikkemme, jotta vältämme polarisaation työelämässä. Teknologisten muutosten johdosta tulee uusia työpaikkoja, mutta samalla epätyypilliset, epävarmat työsuhteet voivat yleistyä. Ne koskevat etenkin nuoria, naisia ja maahanmuuttajia, Lehto-Komulainen huomauttaa puheessaan työkonferenssissa.

Hän kannattaa pääjohtaja Guy Ryderin raportin ehdotusta, että ILOn kansainvälisen 100-vuotisjuhlajulistuksen aiheena olisi työn tulevaisuus. Julistus hyväksytään ILOn juhlavuoden konferenssissa vuonna 2019.

ILOn sopimuksia rikottu useissa maissa

Maanantaina alkaneen työkonferenssin osallistujat pohtivat muun muassa, hyväksyvätkö he uuden kansainvälisen suosituksen, joka koskee epävirallisesta taloudesta siirtymistä viralliseen talouteen. Lisäksi työkonferenssissa keskustellaan pienistä ja keskisuurista yrityksistä työpaikkojen luojina, lapsityön vahingollisuudesta sekä työntekijöiden työsuhdeturvasta.

ILOn yleissopimusten ja suositusten soveltamista tarkastelevassa yleiskomiteassa on käsiteltävänä useita työllisyyssopimuksen, työsuojelusopimuksen sekä järjestäytymisoikeuden loukkauksia.

Konferenssiin osallistuu suomalaisten palkansaajakeskusjärjestöjen yhteinen delegaatio, jota johtaa SAK:n kansainvälisten asioiden päällikkö Katja Lehto-Komulainen.

Kansainvälinen työjärjestö ILO on Yhdistyneiden kansakuntien YK:n erityisjärjestö, joka keskittyy työelämän kehittämiseen. ILOn päätöksenteossa ovat mukana hallitukset, työntekijät ja työnantajat. Järjestöön kuuluu 185 valtiota.