Ay-liike on tärkeässä roolissa Bolivian liikehdinnässä

15.10.2003 09:36
Ay-liike on tärkeässä roolissa Bolivian liikehdinnässä

Ay-johtajat vetäytyivät maan alle

Boliviassa ay-liike on kuulunut keskeisiin voimiin yli kuukauden jatkuneissa protesteissa maan johdon uusliberalistista politiikkaa vastaan. Kaksi viikkoa sitten ammatillinen keskusjärjestö COB vaati presidentti Gonzalo Sanchez de Lozadaa perumaan päätöksen rakentaa maakaasuputki chileläiseen satamaan, josta Bolivian oli tarkoitus toimittaa runsaita kaasuvarojaan Yhdysvaltoihin. Maanantaina de Lozada ilmoitti luopuneensa suunnitelmasta, mutta se ei hillinnyt mielenosoitusten rajuutta.

COB:n vahvimman järjestön kokaviljelijöiden liiton johtaja ja maan laajan intiaaniväestön näkyvin edustaja Evo Morales totesi maanantaina, että ulospääsy kriisistä vaatii de Lozadan eroa. Vasemmistolainen Morales johtaa myös parlamentin poliittista oppositiota ja nousi viime presidentinvaaleissa de Lozadan vakavammaksi kilpailijaksi. Suuri osa kokaviljelijöistä on entisiä kaivostyöläisiä, joilla on kaivostyön ajoilta kokemusta ay-toiminnasta. Bolivian taloudessa keskeisessä asemassa ollut tinan tuotanto romahti 1980-luvulla jättäen kokonaisia kaivosyhteisöjä vailla työtä ja tuloja.

Maanantaina ay-johtoon lukeutuva Roberto de la Cruz ilmoitti tiedotusvälineille, että Morales ja ay-liikkeen muut johtohenkilöt ovat vetäytyneet maan alle. He arvioivat henkensä olevan vaarassa. Armeija on pysynyt uskollisena maan johdolle. Bolivian historiassa armeija on lukuisia kertoja kaapannut vallan ja hyökännyt verisesti ay-liikettä ja vastarintaan nousseita intiaaneja vastaan. Viime päivien yhteenotoissa armeija on surmannut yli 50 siviiliä.

Liikenne on ollut maanantaista lähtien pysähdyksissä kuljettajien lakon ja protestoivien ryhmien pystyttämien tiesulkujen vuoksi. Kuljetusten lamaantuminen on johtanut elintarvike- ja polttoainepulaan. COB kehotti viikon alussa protestoijia jatkamaan painostustaan.

Bolivia on Etelä-Amerikan köyhin maa. Bolivialaisten suuri enemmistö on pienituloisia. Heidän on koetettava tulla toimeen alle kahdella eurolla päivässä.

Tuoreita englanninkielisiä uutisia Bolivian tapahtumista löytyy Googlen uutishaulla (news.google.com). Labourstartin espanjankielisen osion (www.labourstart.org/es) linkeissä painottuvat ay-liikettä käsittelevät uutiset.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut