Voinko irtisanoutua määräaikaisesta työstä?

Blogi 17.07. 09:30 Tirinen Vee
Vee Tirisen kasvokuva.

Joka päivä sinusta tuntuu yhä selvemmin siltä, että tämä työ ei sovi sinulle. Tai sait unelmiesi harjoittelupaikan syksylle, ja nykyiset työt menevät sen kanssa viikon verran päällekkäin. Voiko työntekijä päättää määräaikaisen suhteen ennen sen loppumista?

Määräaikaista työsopimusta ei voi lähtökohtaisesti päättää. Tähän on kuitenkin muutamia poikkeuksia: työhön on sovittu koeaika tai sopimukseen on kirjattu irtisanomisehto. Jos näitä kumpaakaan ei ole, ei määräaikaista työsuhdetta voi yksipuolisesti irtisanoa esimerkiksi tulevan harjoittelun takia.

Asioista kannattaa kuitenkin aina koittaa sopia. Kysy työnantajaltasi, voisiko työsopimuksen päättää hieman aikaisemmin. Jos tämä on työnantajallesi ok, ongelma ratkeaa siihen. Muutokset työsopimukseen kannattaa pyytää kirjallisena – tai käy keskustelu viesteillä tai sähköpostilla.

Entä jos haluat lopettaa työt, koska työolot ovat kurjat? Työntekijä voi purkaa työsopimuksen, jos hänen luottamuksensa työnantajaan on niin perusteellisesti järkkynyt, että olisi kohtuutonta edellyttää häntä jatkamaan töissä. Tällainen tilanne voi esimerkiksi tulla vastaan, jos työnantaja ei huomautuksista huolimatta hoida hänelle kuuluvia lakisääteisiä velvollisuuksia. Jos esimerkiksi palkka maksetaan jatkuvasti myöhässä tai väärin – tai jos työturvallisuudessa on vakavia puutteita. Tällöin kynnys voi ylittyä ja työntekijän on mahdollista purkaa myös määräaikainen työsuhde.

Myöskään työnantaja ei voi päättää määräaikaista työsuhdetta yksipuolisesti ennen sopimuksen päättymistä. Jos työntekijä rikkoo vakavasti hänelle kuuluvia velvollisuuksia, voi työnantaja purkaa sopimuksen. Kynnys tähän on kuitenkin korkea, eikä työnantajan taloudellinen tila ole koskaan hyväksyttävä syy työsuhteen purkamiselle.

Jos olet epävarma, voitko päättää määräaikaisen työsopimuksesi, kannattaa kääntyä ammattiliittosi, oikeusaputoimiston tai työsuojelun puoleen. Voit myös olla maksutta yhteydessä SAK:n, Akavan ja STTK:n yhteiseen Kesäduunari-infoon, joka on auki 30.8. saakka.

Ennen kaikkea muista, että jos jokin asia mietityttää, kannattaa se ottaa reippaasti puheeksi työpaikalla. Usein haastaviltakin tuntuviin tilanteisiin löytyy yhteistyössä ratkaisu!

Blogin kirjoittaja on Kesäduunari-infon neuvoja, jolta saa apua kesätöihin liittyvissä kysymyksissä läpi kesän. Kesäduunari-infon tarjoavat suomalaisia ammattiliittoja edustavat palkansaajien keskusjärjestöt SAK, Akava ja STTK. Palvelu on avoinna 31. elokuuta saakka. Lue lisää www.kesaduunari.fi