SAK:n Lauri Lyly Ylelle: Metsäteollisuuden oltava mukana keskitetyssä sopimuksessa

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestön SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly edellyttää, että metsäteollisuudessa tehdään työllisyys- ja kasvusopimuksen mukaiset työehtosopimukset.
19.09.2013 14:02

– Kyllä metsäteollisuus on palkansaajapuolen mielestä sellainen ala, joka pitää olla tässä sopimuksessa mukana. Kattavuus jää vajaaksi, jos metsä ei ole mukana, Lyly totesi eilen keskiviikkona Ylen tv-uutisille.

Metsäteollisuuden työnantajaliitto on ilmoittanut, että sen hallinto päättää mahdollisesta työehtosopimusneuvottelujen aloittamisesta syyskuun aikana.

Työllisyys- ja kasvusopimusta koskevan neuvottelutuloksen mukaan alakohtaiset työehtosopimusneuvottelut on käytävä 25. lokakuuta mennessä, jonka jälkeen työmarkkinoiden keskusjärjestöt arvioivat sopimuksen kattavuuden. Jos riittävän monella alalla on saatu aikaan sopimuksen mukainen ratkaisu, astuu työllisyys- ja kasvusopimus voimaan ja myös maan hallituksen lupaamat tukitoimet toteutetaan.

Tulkintapaperi vastaa sopimusta koskeviin kysymyksiin

Puheenjohtaja Lauri Lyly selvitti Ylen haastattelussa myös, miksi työmarkkinajärjestöt laativat erillisen tulkintapaperin työllisyys- ja kasvusopimusta koskevista kysymyksistä.

– Ongelma tässä oli se, että tulkintoja ruvettiin antamaan jo ennen kuin keskenään oli keskusteltu asiasta.

Keskusjärjestöjen tulkintapaperissa selvennetään muun muassa, miten ensimmäinen sopimuskorotus 20 euroa kuukaudessa siirretään alakohtaisiin palkkausjärjestelmiin.

SAK:n työllisyys- ja kasvusopimussivut