Meksiko vaikeuttanut kansalaistensa pääsyä Kanadaan

Meksikon Kanadan konsulaatti on koonnut mustia listoja siirtotyöläisten yhteyksistä ammattiliittoihin. Listat ovat laittomia, päätti Brittiläisen Kolumbian osavaltion työriitojen sovitteluelin.
25.03.2014 09:47
Meksikolaisia siirtotyöläisiä

Meksikolaisilta siirtotyöläisiltä on evätty viisumeja Kanadaan, vaikka mailla on sopimus kausityöläisten tuonnista maataloustöihin ja työntekijöillä hyvät työtodistukset edellisiltä kerroilta. Syyksi paljastui se, että konsulaatti oli kerännyt tietoja työntekijöiden ay-sympatioista. Jos oli yhteyksiä ammattiyhdistystoimintaan, ei viisumia enää saanut.

Maatalouden työntekijöitä edustava ammattiliitto UFCW Canada etsi todisteet ja julkisti asian jo kolme vuotta sitten. Se vei todisteet Brittiläisen Kolumbian työriitojen sovitteluelimeen Labour Relations Boardiin.

Meksiko yritti estää selvitykset

Meksikon hallitus kiisti kuitenkin kanadalaisten oikeuden tutkia asiaa. Se vetosi osavaltion korkeimpaan oikeuteen ja vaati käsittelyn keskeyttämistä sekä asiakirjojen hävittämistä.

Joukossa oli muun muassa konsulaatin entisen työntekijän todistajanlausunto mustien listojen laatimisesta. Korkein oikeus kuitenkin kumosi Meksikon vetoomuksen.

Labour Relations Board totesi laittomuudet todistetuiksi. Se huomautti lisäksi Meksikon viranomaisten hävittäneen todistusaineistoa.

Kanadassa jokaisella oikeus kuulua liittoon

– Jokaisella työläisellä on Kanadassa oikeus liittyä ammattiliittoon, myös siirtotyöläisellä. Meksikon mustat listat ja pakkokeinot rikkoivat Kanadan lakeja sekä työläisten oikeuksia, sanoo UFCW Canadan asiaa ajaneen ammattiosaston puheenjohtaja Ivan Limpright.

UFCW Canada vaatii Amerikkojen ihmisoikeuskomiteaa pitämään erityisistunnon siirtotyöläisten oikeuksista. Yhdysvallat myöntää vuosittain yli 50 000 kausityöviisumia, lähinnä meksikolaisille. Kanadalainen liitto sanoo niihinkin liittyvän useita pulmia ja työläisten oikeuksien rikkomuksia.

Heikki Jokinen