Suhtautuminen hallituksen politiikkaan jakaa Portugalin ay-liikettä

26.03.2012 12:40

Portugalissa järjestettiin 23. maaliskuuta laaja lakko hallituksen ankaraa säästöohjelmaa ja työntekijöiden asemaa huonontavia työelämän muutoksia vastaan. Lakon organisoivat suurin ammatillinen keskusjärjestö CGTP ja sen jäsenliitot. Lakko pysäytti työnteon tehokkaimmin julkisella sektorilla ja kuljetusalalla.

Toiseksi suurin ammatillinen keskusjärjestö UGT ei osallistunut lakkoon. Asetelma oli toisenlainen kuin marraskuussa 2011, jolloin CGTP ja UGT järjestivät yhdessä yleislakon. Se kuului vuonna 1975 alkaneen demokraattisen kauden mittavimpiin lakkoihin. UGT erkani ay-järjestöjen yhteisestä rintamasta tammikuussa hyväksymällä yhdessä hallituksen ja työnantajajärjestöjen kanssa työelämän uudistussopimuksen.

CGTP:n pääsihteerin Arménio Carlosin mukaan vyönkiristyssuunnitelmat alentavat palkkoja jopa 25 prosenttia. Hallituksen, työnantajien ja UGT:n tammikuinen sopimus tekee työntekijän irtisanomisen aiempaa helpommaksi ja heikentää irtisanomiskorvauksia ja lomaoikeuksia. Sen sijaan hallituksen ja työnantajien tavoite pidentää työaika 8,5 tuntiin päivässä ei sisälly sopimukseen.

Sopimus on merkittävä osa politiikkaa, jolla Portugalin johto pyrkii ratkaisemaan maan pahaksi päässeen velkaongelman. Säästöohjelma ja työelämän uudistukset perustuvat paljolti Portugalin ulkomaisten rahoittajien vaatimuksiin.