Hyvä veli -verkostot tehtävä läpinäkyviksi

16.02.2012 12:03

Suomessa epäasiallista vaikuttamista päätöksentekoon esiintyy vähän. Myös erot yhteiskunnan eri sektoreiden, kuten valtionhallinnon, puolueiden ja elinkeinoelämän, välillä ovat pienet.

Tämä käy ilmi tänään julkistetusta Vaasan yliopiston tutkijoiden tekemästä tutkimuksesta. Tutkimus on tehty EU:n rahoituksella ja korruptionvastaisen yhteistoimintajärjestön Transparency Internationalin kehittämällä tutkimusmenetelmällä.

Suomen tutkimus on osa laajempaa kokonaisuutta. Samaan aikaan tutkimus on tehty tai tekeillä 26 Euroopan maassa.

- Ongelmiakin on. Yksi niistä on Suomessakin vankan jalansijan saaneet hyvä veli -verkostot, joiden toiminnasta tiedämme vielä aika vähän, sanoo SAK:n ekonomisti Erkki Laukkanen. Hän toimi tutkimuksen ohjausryhmän puheenjohtajana.

- Verkostoituminen sinänsä on hyvä asia, mutta myös näyttöä epäasiallisesta vaikuttamisesta päätöksentekoon on saatu. Tämän ongelman selvittämistä on syytä jatkaa.

On olemassa vaara, että kansalaiset jakaantuvat tulevaisuudessa yhä selvemmin hyvin ja huonosti toimeentuleviin. Laukkasen mukaan tällainen jako lisää jännitteitä ja korruptoiva vaikuttaminen päätöksentekoon voi voimistua. Jatkotutkimuksessa tätä olisi selvitettävä tarkemmin.

- On myös muistettava se, mitä omasta puoluejärjestelmästämme pari vuotta sitten huomasimme. Kaikki ei ollutkaan niin hyvin kuin olimme kuvitelleet. On siten mahdollista, että tässäkin tutkimuksessa on jotakin olennaista jäänyt vielä huomaamatta.

Julkiset hankinnat tarkasteluun

Vuoden 2012 aikana tutkimuksen tuloksia tullaan käsittelemään alueellisesti ja teemoittain. Yksi teemoista on epäasiallinen vaikuttaminen kunnallisessa päätöksenteossa, kuten julkisissa hankinnoissa.

- Viimeistään tässä vaiheessa korruptio tulee myös työmarkkinajärjestöjen arvioitavaksi ja osaksi kuntahallinnon uudistustyötä, Erkki Laukkanen sanoo.

Suomea koskevat tulokset ovat samansuuntaisia kuin aiemmista suppeammista mittauksista saadut tulokset. Kansalaisten luottamus instituutioihin ja julkisiin organisaatioihin on korkea. Laukkasen mukaan yhteiskunnassa vallitsevat arvot muodostavat vahvan pohjan kansalliselle korruption vastaiselle toiminnalle.