Nollatyösopimukset tulevat kalliiksi veronmaksajille

Työnantajien halu käyttää nollatyösopimuksia tulee kalliiksi veronmaksajille. Nollatyösopimuksilla työskentelevien joukko tarvitsee Britanniassa palkkansa päälle sosiaaliturvaa arviolta 47 miljoonaa euroa vuodessa tullakseen toimeen.
20.01.2015 10:27
SAK
TUC keräsi työntekijät jättimielenosoitukseen vuonna 2012

Maan ammattiliittojen keskusjärjestö TUC laskee, että mikäli neljän hengen perheessä yksi työskentelee nollatuntisopimusten keskituloilla, perhe voi olla oikeutettu liki 19 000 euron sosiaalietuihin vuodessa. Työnantajan ei tarvitse taata nollatyösopimuksella työskentelevällä yhtään työtuntia.

Jos neljännesmiljoona ihmistä joutuu turvautumaan näihin avustuksiin, on lasku veronmaksajille 47 miljoonaa euroa vuodessa, kirjoittaa Mirror-sanomalehti.

TUC:n joulukuisen tutkimuksen mukaan nollasopimuksella työskentelevä ansaitsee keskimäärin 390 euroa vähemmän viikossa kuin keskiverto palkansaaja. Peräti 39 prosenttia nollasopimuksilla työskentelevistä ei ansaitse riittävästi saadakseen oikeuden sairauslomaan.

Kolmasosalla nollatyösopimuksilla työskentelevistä ei ole lainkaan säännöllisiä tuloja. Naiset ansaitsevat 42 euroa vähemmän viikossa kuin miehet vastaavilla sopimuksilla.

Nollatyösopimusten määrä kasvanut rajusti

Nollasopimusten määrä kasvaa nopeasti. Vuonna 2006 niitä oli Britanniassa 134 000, vuonna 2013 virallisen tilaston mukaan 250 000 ja viime vuonna 622 000. Ammattiliitot uskovat luvun olevan korkeampi kuin tilastot näyttävät. Ne arvioivat, että tänä vuonna nollasopimusten määrä saattaa nousta 1,5 miljoonaan.

– On kauhistuttavaa, että niin monet tämän kaltaisilla sopimuksilla työtä tekevät elävät köyhyysrajalla ja jäävät paitsi sellaista, mitä me pidämme taattuna, kuten korvausta sairausajalta, sanoo TUC:n pääsihteeri Frances O'Grady.

Hän näkee vaarana kaksien työmarkkinoiden vakiintumisen. Nyt aukeavat uudet työpaikat eivät takaa riittävää toimeentuloa ja syntyy työtätekevä köyhälistö.

Vain yksi neljästäkymmenestä uudesta työstä Britanniassa vuosina 2008–2014 oli kokopäiväinen työsuhde, TUC selvitti. Itsensä työllistäjiä oli joukossa 26 ja sama määrä teki osa-aikatyötä.

Heikki Jokinen