Työurasopimuksen yhtenä tavoitteena on turvata eläkkeiden rahoitus

10.05.2012 17:30

SAK:n mielestä työmarkkinajärjestöjen talvella solmima työurasopimus on osoittautunut hyväksi keinoksi luoda vakautta työmarkkinoille ja sitä kautta koko Suomen talouteen.

Työurasopimuksen toinen tavoite on huolehtia eläkevarojen riittävyydestä. Sillekin työurasopimus loi pohjan, mutta neuvotteluja on jatkettava. Nyt sovittiin työeläkemaksuista vuoden 2016 loppuun asti. Se ei vielä riitä turvaamaan nuorille työuraansa aloittaville nykylain mukaisia eläkkeitä.

- SAK:n tavoite on, että maksut on saatava tasolle, jolla torpataan vaatimukset uusista eläkkeiden leikkauksista, korostaa SAK:n edunvalvontajohtaja Nikolas Elomaa.

Viime aikoina keskustelu on kääntynyt eläkejärjestelmän hallinnointiin. On vaadittu työmarkkinaosapuolia pois eläkeyhtiöiden hallinnosta ajatellen, että työmarkkinaosapuolten osallisuus olisi jotenkin vahingollista eläkevarojen hoidon kannalta.

- Työmarkkinaosapuolten osallisuus päinvastoin turvaa vastuullisen eläkevarojen sijoittamisen ja hallinnoinnin, vastaa Elomaa kritiikkiin.

Maksajilla oikeus päättää eläkkeistä

- Työeläkevarat on kerätty palkansaajilta ja työnantajilta. Olisi luonnotonta, jos ainoastaan sijoitusammattilaiset saisivat päättää meidän eläkevaroistamme.

Elomaan mukaan työeläkevarat on sijoitettava tuottavasti mutta myös pääomat turvaten. Eläkeyhtiöiden ainoa tarkoitus on turvata eläkkeiden maksaminen.

- Olisivatko pankki- ja sijoitusjohtajat todella parempia henkilöitä huolehtimaan eläkejärjestelmästämme kuin eläkemaksujen maksajia ja eläkkeiden saajia edustavat työmarkkinajärjestöt? Työeläkevarat eivät ole spekulointeja ja pelaamista varten!

Työmarkkinajärjestöt jatkavat neuvotteluja työurien pidentämiseksi useissa työryhmissä. Avaintekijöitä työurien pidentymiselle ovat korkea työllisyys, matala työttömyys ja työssä jaksaminen. Myös nuorten pääseminen nopeasti opintojen jälkeen työelämään antaa mahdollisuudet pitkään ja hyvään työuraan.

Elomaa puhuu tänään Seinäjoella TELAn ja palkansaajakeskusjärjestöjen työuraseminaarissa, joka alkaa klo 17.30..

Lisätietoja työurasopimuksesta