Harmaa talous, tulevaisuuden syöpä!

SAK:n huolena on ollut jo vuosia Suomessa rehottanut harmaa talous. Sen vaikutuksista olemme saaneet mitä parhaimmilta asiantuntijoilta sekä viranomaistahoilta useita tutkimustuloksia.
01.12.2011 14:00

Markku HirvonenEräs parhaita, jo vuosia asiasta puhunut ja tutkimuksia tehnyt, on Markku Hirvonen, entinen verohallinnon johtaja.Hirvonen puhui yli neljällekymmenelle SAK:laiselle kuntapäättäjälle Ikaalisissa järjestetyssä tilaisuudessa.

Hänen mukaansa yli vuosikymmenen esitettyjä huolia on nyt alettu ottaa tosissaan. Yritysten parissa tehtyjen tutkimusten mukaan yritykset näkivät harmaan talouden käytön antavan valtavan edun niille yrityksille, jotka eivät noudata rehellistä ja lainmukaista toimintaa. Euro on kova konsultti.

SAK on perustanut oman hankkeen harmaan talouden kitkemiseksi työelämästä.

SAK:n ekonomisti Erkki Laukkanen, joka vetää alkavaa hanketta, kertoi perustetun työryhmän tavoitteiksi seuraavia laajoja asiakokonaisuuksia:

• Kysymys on yhteiskunnallisesta oikeudenmukaisuudesta ja yhteiskuntamoraalista
  • Kotimaisten ja ulkomaisten yritysten pitäisi kilpailla Suomessa samoilla ehdoilla
  • Työntekijöitä tulee kohdella tasavertaisesti kansallisuudesta riippumatta
  • Harmaasta taloudesta hyötyvien pitäisi myös kantaa vastuuta

Vuoden 2010 kesäkuussa valmistuneen eduskunnan tarkastusvaliokunnan tilaaman tutkimuksen mukaan Suomen harmaan talouden kokonaismäärä vuonna 2008 oli 10–14 miljardia euroa. Laskennallisesti tämä vastasi 5,5–7,5 prosenttia vuoden 2008 bruttokansantuotteesta.

Harmaaseen talouteen usein liittyvä työvoiman väärinkäyttö alipalkkauksineen ja muine työehtojen laiminlyönteineen vähentää verojen ja sosiaalivakuutusmaksujen kertymää, loukkaa työntekijöiden oikeuksia ja antaa epäoikeudenmukaista kilpailuetua väärinkäyttöön syyllistyville työnantajille.

Valtiovaltakin myöntää ongelman

Jukka KärnäSuomen hallitus on tehnyt vihdoinkin omaan hallitusohjelmaansa peräti 31 kohtaa harmaan talouden kitkemiseksi Suomesta, kertoi SDP:n kansanedustaja Jukka Kärnä Kymestä.

Hirveästi olisi tekemistä. Yhteydenottoja työpaikoilta tulee melkein päivittäin, totesi Kärnä. Nyt kun valtiovaltakin ja sen ministerit ovat tosissaan, tulee meidän tämä homma hoitaa. Meillä on vihdoin paras ja asiantuntevin ja tutuin työministeri remmissä joka tekee hommia hartiavoimin, maalaili Jukka Kärnä tarkoittaen työministeri Lauri Ihalaista.

Ulkomaalaisten työehdot työpaikoilla retuperällä

Haalarikansan terveiset rakentamisen työelämästä toi tilaisuuteen Rakennusliiton Vaasan toimitsija Raimo Pohjola. Hänen tekemänsä selvityksen ja saatujen yritysvastausten mukaan ulkomaisen työvoiman käytöstä 600 vastaajasta jatkotoimia tapahtui 575 yrityksessä. Siis 25 tapauksessa asiat olivat kunnossa. Karmeeta mutta totta!

Mutta usko tilanteen paranemiseksi on olemassa. SAK:n perustaman hankkeen myötä me emme jää odottamaan viranomaisten päätöksiä vaan toimimme itse oman jäsenistömme antamalla tuella.

Tilaisuudesta raportoi Teuvo Pernu.