Obama kielsi valtion hankinnat työlakien rikkojilta

Yhdysvaltain presidentti Barack Obama allekirjoitti elokuussa määräyksen, joka edellyttää liittovaltion hankintasopimuksia saaneiden yhtiöiden noudattavan työlakeja.
29.08.2014 14:07
SAK
Barack Obama työhuoneessaan Valkoisessa talossa

Määräyksen mukaan liittovaltion yli 380 000 euron julkisten hankintojen tarjouksiin on liitettävä tieto siitä, miten yritys on noudattanut työlakeja. Selvitys on annettava kolmelta edelliseltä vuodelta.

Työministeriö laskee, että valtio tekee hankintoja 24 000 yritykseltä ja työllistää niissä 28 miljoonaa ihmistä. Vuosien 2005 ja 2009 välillä lähes kaksi kolmasosaa 50:stä vakavimmasta palkkamääräysten rikkojasta sekä lähes 40 prosenttia pahimmista työturvallisuusmääräysten rikkojista sai liittovaltiolta uusia hankintasopimuksia.

– Odotamme, että verodollarimme käytetään viisaasti hankintasopimuksissa. Niiden ei pidä mennä yhtiöille, jotka rikkovat työpaikan lakeja. Niiden ei tule mennä yhtiöille, jotka rikkovat työntekijöiden oikeuksia, presidentti Obama sanoi.

Ay-liike: Määräys tekee järjestelmän reiluksi

Yhdysvaltalaisen ammattiliitojen keskusjärjestön AFL-CIO:n puheenjohtaja Richard Trumka iloitsi presidentin toiminnasta.

– Määräys on terveen järjen mukainen ja tekee järjestelmämme reilummaksi. Estäessään verorahojen ohjaamisen toistuville työläisten oikeuksien rikkojille se on hyvä työläisille, hyvä taloudellemme ja hyvä sääntöjä noudattaville yhtiöille.

Määräys sisältää yhtiön velvollisuuden antaa kaikille työntekijöilleen tarkka palkkalaskelma. Lisäksi yli 755 000 euron sopimuksen saaneet yhtiöt eivät saa pakottaa seksuaalisesta häirinnästä tai syrjinnästä valittaneita työntekijöitään sopuratkaisuun, vaan asia on vietävä oikeuteen.

Obama on aiemmin tänä vuonna antanut hankintasopimuksia saaneita yhtiöitä sitovat määräykset seksuaaliseen suuntautumiseen perustuvan syrjinnän kieltämisestä, tasa-arvoisesta palkkauksesta ja 7,60 euron vähimmäistuntipalkasta. Maan yleinen vähimmäispalkka on 5,50 euroa.

Kongressia hallitsevat republikaanit ovat haastamassa presidentin oikeuteen valtansa väärinkäyttämisestä.

Heikki Jokinen