Lakonuhkia tanssialalla ja bussiliikenteessä

19.04.2012 10:19

Teatteri- ja Mediatyöntekijät Teme ja sen jäsenjärjestö Suomen Tanssitaiteilijain Liitto ovat julistaneet tanssinopettajia koskevan lakonuhan keskiviikoksi 2.5.2012. Alan työehtosopimusneuvottelut katkesivat viime maanantaina.

Tanssinopettajien työehtosopimus päätettiin viime syksynä jättää raamisopimuksen ulkopuolelle, jotta sopimusta voitaisiin uudistaa mm. opettajien työtehtävien, työaikojen ja palkkausjärjestelmän osalta. Temen mukaan kevään neuvotteluissa työnantajapuoli on kuitenkin tarjonnut huononnuksia ja raamisopimuksen tason alittavia palkankorotuksia.

Työehtosopimus päättyi maaliskuun lopussa. Lakko kohdistuu yksityisiin taidetanssin opetusta antaviin tanssikouluihin, joissa työskentelee yhteensä noin 500 tanssinopettajaa.

Myös JHL:ltä lakonuhka vapun jälkeen

Lakonuhka on julistettu myös Helsingin Bussiliikenteeseen. JHL on päättänyt yhtiön bussinkuljettajia koskevasta lakosta, joka on määrä toteuttaa niin ikään keskiviikkona 2.5.2012.

JHL sopi työnantajapuolen kanssa viime vuoden lopulla, että Helsingin Bussiliikenteen työehtosopimusneuvottelut käydään raamisopimuksen pohjalta. Nyt työnantaja on kuitenkin ilmoittanut hakevansa tekstiheikennyksiä raamisopimuksen mukaisen ratkaisun sijaan.

Helsingin Bussiliikenne Oy:n työehtosopimus päättyy huhtikuun lopussa.

TEAMin, PAMin ja Sähköliiton neuvottelut jatkuvat

Huhtikuun lopussa ovat päättymässä myös kirjatyöntekijöiden ja viestintäalan toimihenkilöiden (TEAM) sekä talonmiesten (PAM) työehtosopimukset. Neuvottelut näiden sopimusten uudistamisesta ovat parhaillaan käynnissä.

TEAM neuvottelee lisäksi jakajien toukokuun palkankorotuksista. Sähköliitolla on puolestaan käynnissä sähköistysalan syksyn palkankorotuksia koskevat neuvottelut.

SAK:laisten alojen sopimusneuvotteluja seurataan osoitteessa www.sak.fi/sopimuskierros.