SAK:n kannanotto ajankohtaiseen työmarkkinatilanteeseen

Yhteiskuntasopimusta siirrettävä vähintään vuodella – neuvottelut mahdollisia vain tasapainoisemmasta asetelmasta
08.06.2015 13:00

SAK haluaa toiminnallaan ylläpitää ja kehittää suomalaista sopimusyhteiskuntaa. Pelon ja epäluottamuksen ilmapiiri on torjuttava, koska se ei auta Suomen ongelmien ratkaisemisessa. Neuvotteluja kilpailukyvyn ja muutosturvan parantamisesta on syytä jatkaa entistäkin painokkaammin, mutta se edellyttää neuvotteluasetelman ja -ilmapiirin tasapainottamista ja selkiyttämistä. Työmarkkinoilla neuvotellaan parhaillaan työllisyys- ja kasvusopimuksen kolmannen vuoden palkankorotuksesta ja odotetaan hallituksen esitystä yhteiskuntasopimukseksi.

Hallitusohjelmassa yhteiskuntasopimukseen on kytketty hyvin kireät toimenpiteet. Neuvottelujen aihepiiri on hallituksen toimesta tarkkaan määritetty. Samaan aikaan hallitus on ohjelmansa mukaan leikkaamassa työttömien ansioturvasta joka tapauksessa 200 miljoonaa euroa sekä uudistamassa työlainsäädäntöä ilman kolmikantavalmistelua. Hallitusohjelman mukaiset työlainsäädännön muutokset voisivat johtaa työmarkkinoiden pelisääntöjen oleelliseen muutokseen: yleissitovuudesta lipeämiseen, työsuhdeturvan heikkenemiseen ja pätkätöiden lisääntymiseen. Suomen työmarkkinat eivät kaipaa lisää pätkätöitä ja epävarmuutta.

SAK:n ehdotus työmarkkinaneuvottelujen askelmerkeiksi:

1. Neuvotellaan työllisyys- ja kasvusopimuksen toisen jakson palkankorotus, mikäli työttömyysturvaan ei puututa. Työttömyysturvan kehittäminen on ollut oleellinen osa viimeisimpiä työmarkkinaratkaisuja, mukaan lukien työllisyys- ja kasvusopimus. SAK on valmis neuvottelemaan palkkaratkaisun työllisyys- ja kasvusopimuksen toiselle jaksolle, mutta kolmikannan muiden osapuolten on myös pidettävä kiinni sopimuksesta.

2. Neuvotellaan yhteiskuntasopimuksesta oikeaan aikaan ja tasapainoisesta asetelmasta. Hallituksen tulee sitoutua kolmikantavalmisteluun työlainsäädännössä ja työttömyysturvan uudistamisessa, jotta neuvotteluihin voidaan ryhtyä. Työttömyysturvan heikennyksiin emme ole valmiita. Työlainsäädännön uudistamisesta ja työllistämiskynnyksen alentamisesta tulee hakea neuvotteluratkaisu. SAK:lla on tahtotila hakea yhteistä sopimusta, joka neuvoteltaisiin Tyka-sopimuksen päättyessä syksyllä 2016. Kolmikantainen asiantuntijavalmistelu voidaan aloittaa jo nyt. Neuvottelujen asialista on tasapainoisempi, kun siinä on mukana mm. muutosturvan selkeä vahvistaminen, työnantajien vastuun kasvattaminen, nollatuntisopimuksiin puuttuminen, luottamusmiesjärjestelmän parantaminen, työttömien aktivointitoimet ja koulutus sekä toimenpiteet todelliseen tuottavuuden kasvattamiseen.