Loputkin oikeudet vaarassa Zimbabwessa

Zimbabwen ammattiliittojen keskusjärjestö on huolestunut suunnitelluista työlakien muutoksista. Hallitus ilmoitti tavoitteekseen vähentää liike-elämän kustannuksia.
18.04.2014 08:00
SAK
Mielenosoitus Zimbabwen työntekijöiden oikeuksien puolesta

Valtionvarainministeri Patrick Chinamasa kertoi, että muutettu laki helpottaa irtisanomisia ja leikkaa niistä maksettavia korvauksia. Se tuo joustoja työaikoihin sekä muuttaa sovittelukorvauksia.

Zimbabwen ammattiliittojen keskusjärjestö ZCTU on järkyttynyt siitä, että hallitus ei ole tuonut aikeitaan käynnissä oleviin työelämän kolmikantaneuvotteluihin.

– Toivomme, että tämä olisi vain sanomalehtiuutinen. Jos se on totta, haastamme sen, vaikka se merkitsisi menemistä takaisin kaduille, sanoo ZCTU:n pääsihteeri Japhet Moyo.

Tilanne on epäselvä. Työ- ja sosiaaliministeri Nicholas Goche totesi viime joulukuussa vastustavansa suunniteltuja lakimuutoksia.

Viikossa katoaa 300 työpaikkaa

Zimbabwen talous on romahdustilassa. Ammattiliittojen keskusjärjestö on arvostellut voimakkaasti hallitusta sen talouspolitiikasta ja vaatinut elämiseen riittävää vähimmäispalkkaa.

Keskusjärjestö muistuttaa hallituspuolue Zanu PF:n luvanneen ennen vaaleja kaksi miljoonaa uutta työpaikkaa, mutta nyt se on tuhoamassa niitä. Maasta katoaa 300 työpaikkaa viikossa.

Zimbabwen tilanne maailman heikoimpia

Ammattiyhdistysliikkeen maailmanjärjestö ITUC listasi raportissaan viime vuonna Zimbabwen yhdeksi niistä maailman seitsemästä maasta, joissa ay-oikeudet ovat pahiten vaarassa.

Zimbabwessa viranomaisilla on valta peruuttaa ammattiliittojen vaalit, jos he eivät katso niiden edustavan työläisiä. Valtio voi pidättää liittojen jäsenmaksuja eikä moni liitto ole saanut niitä vuosiin. Lakkoilu on kielletty muun muassa julkisen sektorin, terveydenhuollon, liikenteen ja viestinnän työntekijöiltä. Ministerillä on oikeus muuttaa työehtosopimuksia.

Heikki Jokinen