Koeajalla keinotellaan Ranskassa

Ranskassa uudet työntekijät saavat usein potkut, kun koeaika loppuu. Koeajan väärinkäyttäminen työllistääkin yhä enemmän tuomioistuimia.
02.12.2014 09:00 karhu admin
Koeaikoja käytetään Ranskassa tilapäisen työvoiman tarpeen paikkaamiseeen.

Monet yritykset käyttävät työntekijän koeaikaa keinona paikata tilapäistä työvoiman tarvetta. Koeajan keskeyttämistä ei tarvitse perustella. Koska koeajan voi Ranskassa myös uusia, ovat väärinkäytökset kausiluontoisesti työllistävillä aloilla tavallisia. Joskus jopa useita koeaikalaisia on samanaikaisesti kilvoittelemassa muka vapaana olevaan työpaikkaan.

Yksi räikeimmistä tapauksista oli kuuden kuukauden koeajalla olleen kaupan esimiehen koko koeajan uusiminen ja työntekijän irtisanominen ilman perusteluja liki vuoden työsuhteen jälkeen. Korkein oikeus totesi tässä tapauksessa, että koeaika ei enää täyttänyt alkuperäistä tarkoitustaan eli työntekijän työpanoksen arviointia. Monet oikeusistuimen päätökset koskevat aiheettoman pitkiä koeaikoja.

Ylipitkät koeajat yleisiä

Ranskassa työntekijän koeaika on tavallisimmin kaksi kuukautta, toimihenkilön kolme ja ylemmän toimihenkilön neljä kuukautta. Ammattiliittojen lakimiehet neuvovat työntekijöitä olemaan tarkkana ja varmistamaan, onko työsopimukseen kirjoitettu koeaika sama kuin alan yleisessä työehtosopimuksessa. Työsopimuksiin kirjataan helposti ylipitkiä koeaikoja luottaen siihen, ettei työntekijä ole perillä sopimuksista eikä työlainsäädännöstä.

Ranskan ammattiliittojen keskusjärjestö CGT muistuttaa, että koeaika ei ole pakollinen. Kysymyksessä ei ole automaattinen käytäntö, vaan koeaikaa noudatetaan, jos se on kirjattu sekä työsopimukseen että alakohtaiseen työehtosopimukseen.

Koeajan katkaisuun tiukemmat ehdot

Väärinkäytösten ehkäisemiseksi koeajan lopettamiselle on nyt asetettu ehtoja. Esimerkiksi kuukauden kestäneen koeajan katkaisemisesta on ilmoitettava työntekijälle kirjallisesti viikkoa etukäteen. Kolme kuukautta kestäneen koeajan voi katkaista vain kuukauden varoitusajalla. Jos esimies toteaa koeajan viimeisenä päivänä, ettei työsuhdetta jatketa, on palkan maksua silti jatkettava siihen asti, kun ennakkoilmoittamisaika tulee täyteen.

Virpi Latva, Pariisi