Laki turvaa burmalaisille lakko-oikeuden monin rajoituksin

Burmassa palkansaajilla on ollut laillinen oikeus ajaa lakolla asioitaan lokakuusta 2011 lähtien. Sitä ennen lakot olivat ankarasti kiellettyjä sotilasjuntan vuosikymmeniä hallitsemassa runsaan 60 miljoonan asukkaan maassa. Lainuudistuksen jälkeen eräiden tuotantolaitosten työntekijät ovat käyttäneet lakko-oikeuttaan, ja se on osoittautunut käytännössä todelliseksi.
27.06.2013 09:47
Burmalaisia venetyöntekijöitä

Lakko-oikeutta on kuitenkin rajoitettu monin tavoin, kaksi Burman suurimmassa kaupungissa Yangonissa toimivaa konsulttia totesi äskettäin kirjoituksessaan Myanmar Timesin verkkosivustossa. Rajoitukset ovat tiukimpia "olennaisilla aloilla", kuten vesi-, sähkö- ja terveydenhuollossa sekä televiestinnässä ja pelastustoimessa. Yleishyödyllisten laitosten on annettava lakkovaroitus 14 päivää ennen lakon aloittamista ja turvattava lakon aikana kaikkein välttämättömimpien palvelujen jatkuminen.

Muilla kuin "olennaisilla aloilla" lakko on laillinen, jos se täyttää neljä ehtoa: Lakon on oltava ay-järjestön järjestämä sekä lakkoalueen järjestäytyneiden työntekijöiden enemmistön ja ammatillisen kattojärjestön hyväksymä. Lisäksi lakkovaroitus on jätettävä paikalliselle sovitteluelimelle kolme päivää ennen lakon aloittamista.

Lakolla ei saa ajaa poliittisia tavoitteita. Työnantajapuolelle esittävien vaatimusten on keskityttävä työehtoihin tai muihin työhön liittyviin asioihin. Työnantajalla on oikeus puolustaa etujaan työsululla, jos sovitteluelin antaa siihen luvan, konsulttien kirjoituksesta ilmenee. Työnantajan on varoitettava työsulusta 14 päivää ennen sen aloittamista.

Sovittelujärjestelmä on moniportainen. Ennen lakkovaroituksen antamista ay-järjestön on saatettava kiista sovitteluelinten käsittelyyn ylintä porrasta myöten.

Juhani Artto