Suomen mallilla haetaan parempaa kilpailukykyä

Suomen mallissa keskeisessä roolissa on viennille alttiiden alojen palkanmaksuvara. Mallin valmistelu aloitetaan, jos kilpailukykysopimus tulee voimaan.
14.03.2016 15:55

SAK:n hallitus hyväksyi työmarkkinakeskusjärjestöjen kannanoton Suomen mallista 11. maaliskuuta. Suomen mallissa työntekijä- ja työnantajaliitot neuvottelevat palkkaratkaisusta keskenään.

Työmarkkinajärjestöt vastasivat kannaotollaan maan hallituksen tekemään pyyntöön, joka liittyy seuraavien työmarkkinakierrosten uudistamiseen. Maan hallituksen tavoitteena on, että tulevat neuvottelukierrokset toteutetaan niin sanotun Suomen-mallin mukaisesti.

Maan hallitukselle annetun vastauksen mukaan tavoitteena on tehdä palkkaratkaisuja, joiden avulla ”tuetaan kansainväliselle kilpailulle alttiiden alojen kilpailukykyä, pitkäjänteisesti työllisyyttä, tuottavuuden kehitystä sekä julkisen talouden tasapainoa.”

Kannanotossa todetaan, että valtakunnansovittelijan tulee tukea toiminnassaan Suomen-mallin toteutumista. SAK:n työehtoasioiden päällikön Annika Rönni-Sällisen mukaan sovittelijan ykköstehtävä on kuitenkin auttaa riitojen ratkaisemisessa. Sovittelija on tähänkin asti tehtävässään huomioinut palkankorotusten yleisen linjan.

Suomen mallin valmistelu aloitetaan sen jälkeen, kun työmarkkinajärjestöjen sopima kilpailukykysopimus on tullut voimaan.