Ay-lehdille yhteinen toimitus Ruotsissa

Viisi ammattiyhdistyslehteä perustaa yhteisen mediatalon Ruotsissa ja ryhtyy lehtien julkaisijaksi. Liitot uskovat yhteisen toimituksen tekevän lehdistä vahvempia ja monipuolisempia.
30.07.2014 09:56

Ruotsin ammattiliittojen keskusjärjestö LO:n lisäksi mukana on neljä sen jäsenliittoa. Lehdet ovat Arbetet, Kommunalarbetaren, Fastighetsfolket, Sekotidningen ja Handelsnytt ja niillä on yhteensä 900 000 tilaajaa.

Lehtien 40 työntekijää kootaan yhteiseen toimitukseen. Lehdet jatkavat itsenäisinä, mutta niiden verkkoversiot on tarkoitus koota yhdeksi verkkolehdeksi. Kustantajat toivovat, että yhteistyö johtaa ammattiyhdistysliikkeen äänen parempaan kuuluvuuteen.

Liitot uskovat, että lehtien yhdistyminen tuo myös säästöjä, kun painatuksesta ja jakeluista voidaan neuvotella yhdessä. Yhdistymisen päätavoite ei ole kuitenkaan rahan säästäminen.

Lehtien yhdistymistä on valmisteltu pari vuotta. Tarkoitus oli saada mukaan mahdollisimman monta LO-liittojen 14 lehdestä, mutta vain seitsemän lehteä lähti mukaan selvitystyöhön. Niistä kaksi, Byggnadsarbetaren ja Dagens Arbete jäivät lopulta hankkeesta. Erityisesti teollisuusliitoissa kiinnostus yhteistoimitukseen oli vähäistä.

Kommunalarbetaren on suurin hankkeessa mukana oleva lehti. Sen levikki on 550 000. Lehden entinen päätoimittaja Liv Bäckström toimii hankkeen vetäjänä.

Kun liitot päättivät nyt kesällä lähteä mukaan hankkeeseen, alkaa Bäckström perustaa nyt mediataloa. Sille on hankittava tilat ja palkattava toimitusjohtaja sekä verkkotoimittaja. Lisäksi on laadittava journalisteille uusi yhteinen työehtosopimus.

Heikki Jokinen