Aito työympäristö kehittää ammattiosaamista

Työmarkkinakeskusjärjestöt korostavat työssäoppimisen merkitystä tutkintoon tähtäävässä koulutuksessa. Päivitetyissä suosituksissaan järjestöt huomioivat myös opiskelijan asianmukaisen ohjauksen työpaikoilla.
06.06.2014 15:10

Työpaikoilla tapahtuva oppiminen ja harjoittelu ovat tärkeä osa ammatti- ja korkeakoulutusta. Tarpeellinen ja asianmukainen ohjaus ja opastus luovat turvalliset ja antoisat puitteet työssäoppimiselle. Tätä tukevat koulutetut työpaikkaohjaajat.

Opiskelijan ohjauksessa ja opastuksessa työpaikan kannattaa hyödyntää myös yhteistyökumppanina toimivan oppilaitoksen osaamista. Opettajien työelämäjaksot tukevat yhteistyötä, jonka vuoksi niitä pitää lisätä entisestään.

Työssäoppiminen perustuu koulutuksen järjestäjän ja työpaikan väliseen kirjalliseen sopimukseen. Opiskelija ei ole kuitenkaan työsopimussuhteessa työnantajaan ellei kyse ole oppisopimuskoulutuksesta. Työkokemuksen hankkija ei voi korvata työpaikan henkilöstöä eikä työssäoppimisjakso saa vaikuttaa palveluksessa olevan henkilöstön työ- tai virkasuhteisiin.

Työmarkkinakeskusjärjestöt ovat antaneet yhteisiä suosituksia työssäoppimisen edistämiseksi vuodesta 1998. Esimerkiksi vuonna 2010 haluttiin  edistää työpaikoilla tapahtuvaa koulutusta taloudellisista suhdanteista huolimatta. Nyt päivitetyissä suosituksissa korostuu työpaikoilla tapahtuvan oppimisen merkitys kaikessa tutkintoon tähtäävässä koulutuksessa.