Eurooppa-tason teollisuusliitot yhdistyvät seitsemän miljoonan jäsenen järjestöksi

15.05.2012 08:30
SAK

Keskiviikkona 16. toukokuuta Brysselissä perustetaan kolme Eurooppa-tason teollisuusliittoa yhdistävä järjestö. Se yhdistää metalliliittojen muodostaman EMF:n, kemianteollisuuden ja energiasektorin liittojen EMCEF:n sekä tekstiili-, vaatetus- ja nahka-alojen liittojen ETUF-TCL:n. Niiden jäsenliitoissa on seitsemän miljoonaa jäsentä. Yhdistyvät järjestöt lakkauttavat itsensä perustamiskokouksen aattona.

Eurooppa-tason teollisuusliittojen yhdistämistä on valmisteltu pitkään ja hyvässä hengessä. Voimien kokoaminen yhteen eurooppalaiseen katto-organisaatioon helpottaa edunvalvontaa teollisuudessa, jossa eri toimialojen väliset rajat ovat hämärtyneet ja muuttuvat edelleen nopeasti. Yhden järjestön mallin odotetaan lisäävän ay-liikkeen vaikutusta myös EU:n päätöksentekijöihin.

Yhdistymisen valmistelua on helpottanut kolmen järjestön viime vuosien tiivis yhteistyö useilla keskeisillä toimintasektoreilla, kuten työehto-, teollisuus- ja ilmastopolitiikassa.

Uuden järjestön nimeksi ehdolla IndustriALL

Uuden järjestön englanninkieliseksi nimeksi on ehdolla "IndustriALL - European Trade Union". Perustamiskokoukselle esitetään, että puheenjohtajaksi valitaan saksalaisen IG BCE -ammattiliiton puheenjohtaja Michael Vassiliadis ja pääsihteeriksi EMF:n pääsihteeri Ulrich Eckelmann.

Eurooppalaisten järjestöjen yhdistymisprosessi on edennyt samassa tahdissa maailmanlaajuisten teollisuusliittojen yhdistämishankkeen kanssa. Sen on määrä synnyttää lähiaikoina uusi kaikilla teollisuudenaloilla maailmanlaajuisesti toimiva ay-järjestö.