Metallin Riku Aalto: Paikallisia palkkaratkaisuja ei pidä tehdä

Metalliliiton puheenjohtaja Riku Aalto varoittaa paikallisten, työehtosopimukset sivuuttavien palkkaratkaisujen solmimisesta. Tien päässä on hänen mukaansa koko sopimusjärjestelmän romuttaminen.
31.05.2013 13:23
SAK
Riku Aalto

Metalliliiton tietoon on tullut, että muutamissa teknologiateollisuuden yrityksissä on henkilöstölle tarjottu työpaikkakohtaista palkkaratkaisua nyt keväällä. Tällä sivuutettaisiin tuleva työehtoneuvottelukierros. Samalla työntekijät sitoutuisivat siihen, että he eivät ole mukana syksyn neuvotteluprosessissa, esimerkiksi työtaistelussa jos sellaiseen ajauduttaisiin.

Aalto näkee nämä hankkeet ideologisina pyrkimyksinä työehtosopimusjärjestelmän ja yleissitovuuden murtamiseksi.

– Mikäli työnantaja tällaista sopimusta tarjoaa, on työntekijöiden hyvä nähdä hankkeen taustalla oleva iso kuva. Seuraavaksi olisivat vuorossa muut työsuhteen ehdot.

Metalliliiton valtuusto peräänkuulutti kunnon yleiskorotuksia

Metalliliiton liittovaltuusto oli koolla keskiviikkona ja torstaina. Yleiskeskustelussa liittovaltuuston jäsenet vaativat kunnon yleiskorotuksia ensi syksyn työehtosopimusneuvotteluista. Tämä voidaan jäsenten mukaan hoitaa joko keskitetyn tuloratkaisun tai liittokohtaisen sopimisen kautta.