EU:n painostettava liike-elämää Bangladeshin ay-oikeuksien puolelle

Kansainvälinen ay-liike vaatii Euroopan Unionia vaikuttamaan Bangladeshissä merkkituotteita teettäviin yrityksiin, jotta ne edistäisivät ay-oikeuksien toteutumista ja työturvallisuutta Bangladeshissä.
07.05.2013 12:23
Primarkin vaatemyymälä Englannissa

– EU:lla on merkittäviä keinoja painostaa yrityksiä toimivaan palo- ja turvallisuussopimukseen, teollisuustyöntekijöiden kansainvälisen ay-federaation IndustriALLin pääsihteeri Jyrki Raina sanoo.

Raina korostaa, että yritysten hyväntahtoisuuteen perustuvat järjestelyt eivät takaa työntekijöille turvallisia työolosuhteita. Uusi julma todiste siitä on tehdasrakennuksen romahdus 24. huhtikuuta pääkaupungin Dhakan laidalla. Onnettomuudessa menehtyi yli 600 henkilöä. Raina muistuttaa, että liike-elämän oma valvontayhtiö BSCI oli tarkastanut rakennuksen vain hieman ennen sen sortumista.

Ay-liikkeen maailmanjärjestön ITUCin pääsihteeri Sharan Burrow vaatii EU:ta toimimaan niin, että liike-elämän omia valvontayhtiöitä estetään aiheuttamasta lisää vahinkoa. Hänen mukaansa kansainväliset merkkituoteyhtiöt syyllistyvät Bangladeshissä tiiviiseen yhteistyöhön armottomien alihankkijoiden ja mädännäisten poliitikkojen kanssa.

Vähittäiskaupan työntekijöiden kansainvälinen ay-federaatio UNI on samoilla linjoilla. Merkkituoteyhtiöiden on allekirjoitettava sopimus, joka takaa työntekijöille oikeuden kuulua ammattiliittoon. Se on paras keino kehittää työturvallisuutta ja kohottaa alle 30 euron jääviä kuukausipalkkoja.

– Merkkituoteyhtiöiden on lopetettava vastuun väisteleminen ja sitouduttava viipymättä toimivaan sopimukseen, UNIn pääsihteeri Philip Jennings vaatii.

Juhani Artto